Årets plater – 2012

Bloggen har ligget nede en stund, men en liste over årets plater er muligens det som skal til for å vekke den til live igjen. Som i fjor gjelder det at listen – selvsagt – bare består av plater jeg har hørt, og at det dermed – selvsagt – er en fare for at det finnes fantastiske plater der ute fra året som gikk og som jeg ikke har hørt enda (jeg har for eksempel hørt altfor lite både på nye jazzplater og på nye plater med komposisjonsmusikk i året som gikk). Slik vil det med nødvendighet være, og jeg synes ikke det er så veldig problematisk. Så, når det er sagt (og jeg venter med de neste kvalifiseringene til etter listen), her er mine topp ti:

Frank-Ocean-Channel-Orange

  1. Frank Ocean, channel ORANGE
  2. Kendrick Lamar, good kid, m.A.A.d. city
  3. THEESatisfaction, awE naturalE
  4. Laurel Halo, Quarantine
  5. Spoek Mathambo, Father Creeper
  6. Flying Lotus, Until The Quiet Comes
  7. The Thing /Neneh Cherry, The Cherry Thing
  8. Nas, Life Is Good
  9. Robert Glasper Experiment, Black Radio
  10. Miguel, Kaleidoscope Dream

Kvalifiseringene jeg nevnte over er som følger: Hadde jeg tatt med EP’er eller singler er jeg rimelig sikker på at Burial skulle vært med (som tidligere år), og siden han har flere relevante plater – Kindred, Truant/Rough Sleeper – er det muligens litt merkelig at jeg ikke bare skriver ham inn; The Weeknd, Trilogy kunne med god grunn vært med, men siden utgangspunktet er fra 2011 har jeg valgt den bort; Scott Walker, Bish Bosch har jeg bare hørt litt på, den er riktig god, og muligens kommer jeg til å endre mening om 2012 etter hvert; og, endelig, jeg har bare så vidt fått hørt utdrag fra Wadada Leo Smiths Ten Freedom Summers, med det jeg har hørt er fantastisk, så jeg er helt sikker på at den egentlig hører til på listen over. Men altså, en liste sånn rett før året slutter.

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

