Givende, krevende og frustrerende

I siste nummer av Studia Musicologica Norvegica (2011) anmelder Mats Johansson boken Music and Identity in Norway and Beyond Essays Commemorating Edvard Grieg the Humanist, redigert av Thomas Solomon. Jeg har skrevet om boken før, og jeg har selv en artikkel i antologien.

Det er en vanskelig oppgave å anmelde en antologi, og ikke minst hvis – som jeg vil si er tilfellet her – det kan være vanskelig å finne de store linjene i artiklene. Fellestemaet musikk og identitet berøres, i større eller mindre grad, i alle artiklene, men så er det “in Norway and Beyond” som deler boken i to deler. Min egen artikkel “Hunting High and Low: Duke Ellington’s Peer Gynt Suite,” befinner seg et sted i mellom, i den forstand at både Grieg og “verden der ute” er orienteringspunkter. Johansson velger å skrive litt om alle artiklene, for så å gi en samlet vurdering til slutt. Om min artikkel heter det, bl.a.:

“Rather than providing an answer to a clearly defined question, Steinskog offers an explorative look at some of the basic concepts around which discourses on music and identity revolve. In this sense, it is a rewarding read. At the same time, the metaphorical style of narration and the seemingly limitless scope of the discussion also makes it a demanding and somewhat frustrating read.”

Jeg skal ikke gå i forsvarsposisjon her, men tror nok det er grenser for hvor langt jeg ville kunne trekke argumentene i artikkelen. Jeg er heller ikke sikker på om jeg forstår hva “metaphorical style of narration” betyr, men det vil jeg så tenke over.

Tags: , , ,

Leave a Reply

