May your song always be sung

Som de fleste lesende mennesker vil ha fått med seg, i dag fyller Bob Dylan 70 år. Jeg har allerede feiret forsiktig på facebook og twitter, men synes det skal med på bloggen også (også selv om jeg til og med feiret hans 68 års dag). Jeg husker ikke helt når jeg kjøpte min første Dylanplate, men en eller annen gang tidlig på 80-tallet må det ha vært, og deretter har han vært en konstant for meg, en musiker jeg vender tilbake til med ujevne mellomrom. Samtidig er jeg som kjent opptatt av coverversjoner, så her kommer et lite utvalg covers som feiringen. Bloggen Cover Me har ellers en feiring av Dylan der hele katalogen vil bli presenter som covers (minus tre sanger visstnok), og den anbefaler jeg selvsagt (første del her, andre del her, og følg gjerne med videre).

Men altså, første cover må bli Jamie Saft Trio med Antony som gjør “Living The Blues” (fra platen Trouble). Originalen er fra Dylans Self Portrait (en plate “alle” hater):

Neste cover er PJ Harveys versjon av “Highway 61 Revisited.” Hun gjorde den på Rid of Me men her er en liveversjon (jeg har også postet den før):

Og siden det er min blogg, og siden jeg har lov å være idiosynkratisk, her er Bill Frisells kvartett med “A Hard Rain’s A-Gonna Fall” (live fra tidligere denne måneden):

En annen favoritt er Los Lobos’ versjon av “On a Night Like This,” som er fra sound-tracket til filmen Masked and Anonymous. Og det er en herlig danseband-feeling i denne versjonen (fra 1:58):

Så litt mer uptempo, her er Ramones med “My Back Pages”:

Vi tar den ned igjen, her er Giant Sand med “Every Grain of Sand”:

Sinead O’Connor med “I Believe in You”:

Luciano med “Knocking on Heavens Door” (som han enkelt omskriver til Zions Door):

Så en av de beste Dylan-covers jeg vet om. Her er Jeff Buckley live via telefon som synger “I Shall Be Released”:

Og til slutt, og for å vende tilbake til overskriften min, her er Soweto Gospel Choirs versjon av “Forever Young”:

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

