Hunting High and Low (egenreklame)

Tilbake i 2007 var det konferanse i forbindelse med Grieg-jubileet (som jeg så vidt berører her). Til seminaret holdt jeg et innlegg med tittelen “Towards a Critique of Harmonic Reason: Ellington, Grieg, and Peer Gynt.” Innlegg fra den konferansen er nå samlet i boken Music and Identity in Norway and Beyond: Essays Commemorating Edvard Grieg the Humanist(redigert av Tom Solomon). Den redigerte utgaven av innlegget mitt har fått tittelen “Hunting High and Low: Duke Ellington’s Peer Gynt Suite,” og den artikkelen kan leses som preview her (og det sier jeg selv om jeg selvsagt mener at alle bør kjøpe boken – også selv om den er uforholdsmessig dyr). Jeg finner dessverre ingen klipp av Duke Ellingtons versjoneringer av Edvard Grieg på YouTube eller lignende, så de må dere finne selv. Jeg anbefaler absolutt å høre dem. Men så kan jeg heller spinne videre på overskriften min. Den er, selvsagt, knyttet til Henrik Ibsens Peer Gynt, og nærmere bestemt følgende sitat.

“Til slottet vestenfor måne og slottet østenfor sol, til Soria-Moria-slottet gikk veien både høyt og lavt.”

I tillegg er den, igjen selvsagt, en repetisjon av a-has “Hunting High and Low” fra platen Hunting High and Low (fra 1985):

Enhver kommentar i forhold til artikkelen vil jeg bli veldig glad for, så la gjerne kommentarfeltet fylles.

Tags: , , , ,

2 Responses to “Hunting High and Low (egenreklame)”

  1. Mikkel Vad Says:

    Har du set, at Ellingtons Peer Gynt-suite nu ligger på YouTube?! I øvrigt så tror jeg, at vi på et tidspunkt på snakke om nogle af de spændende fortolkninger, du kommer med i artiklen, da det ligger tæt op ad de tanker, jeg gør mig vedrørende mit indlæg på efterårets Carl Nielsen-konference (http://mikkelvad.dk/2011/08/05/carl-nielsen-inheritance-and-legacy/).

  2. steinskog Says:

    Nei, jeg hadde ikke sett at den var kommet på YouTube nå. Takk for det. (Lesere som ikke har funnet dem kan begynne her). Og ja, vi kan gjerne ta en snakk om fortolkningene; det er sikkert både likeheter og forskjeller mellom ditt prosjekt og mitt eget.

Leave a Reply

