Transvokal

Jeg er generelt opptatt av stemmer, og ikke minst stemmer som utfordrer. Allerede i bloggens urtid skrev jeg om kastratsangere (her), noe jeg har gjort med jevne mellomrom (sist her). Jeg har også skrevet om ‘skeive stemmer’ (queer voices) (se for eksempel her), noe jeg blant annet har diskutert i forbindelse med Antony Hegarty. Og det er mange flere varianter. For snaut to år siden presenterte jeg Greg Pritchard fra Britain’s Got Talent, der hans stemme i stor grad overrasker så vel dommere som publikum.

Overraskelsen er knyttet til forventinger – og til normativitet. Han ser ut, stereotypt, som om han skulle synger noe indie-rock-aktig, og hans talestemme er “ordinær.” Men når han begynner å synger er det i sopranregister, mens han synger Nessun dorma, en tenorarie fra Puccinis Turandot (1926). Det er mellom forventinger i forhold til hva vi ser og i resepsjonen vi hører at noe skjer. Og, selv om jeg nok ikke behøver å si det, det har også med kjønn å gjøre.

I dag fikk jeg så tilsendt link til en video fra Thailand’s Got Talent. Det er Bell Nuntita som synger en slags medley av to sanger:

De to sangene hun synger er ikke ekstraordinære. Det er, for det første Calories Blah Blahs “Yahk Roo Tae Mai Yahk Taam”:

Og for det andre er det MiLds “Unloveable” :

Publikum kjenner åpenbart sangene, men det er der hun går fra den ene sangen til den andre at noe skjer (ved 1:22). Forholder man seg til normative stemmekarakteristikker går hun her fra en kvinnestemme til en mannsstemme. Og selvsagt er det, på et mer overflatisk plan hva som skjer, og hun spiller også med det. (Samtidig som denne utgaven, med engelske undertekster, også, ved 4:30, får fram en annen historie). Nå går stemmen rundt elektronisk rundt verden. Et google-søk viser videoer og websites, og det er selvsagt også derfor jeg relativt enkelt kan finne de sangene hun synger i originaler. Samtidig, hennes stemme utfordrer oss. I en viss forstand demonstrerer hun at hun har to stemmer, og om man mener at personligheten har avtrykk i stemmen vil dette være tricky. Men enda viktigere, hun løser opp i forholdet mellom stemme og kjønn. At hun ikke har likt å bli kalt “queer” som skjellsord er selvsagt fullt forståelig. Likevel, her demonstrerer hun en queer stemme, i ordets beste forstand. Samtidig, det er nettopp én queer stemme – en variant i en pluralitet av muligheter – men en som jeg her velger å kalle transvokal (en kategori jeg forsøker å tenke videre i forhold til).

Tags: , , , ,

Leave a Reply

