Born This Way

Forrige gang Lady Gaga slapp ny video var med “Alejandro” (se her), og i dag var det så tiden igjen. Kl. 5 i ettermiddag kom videoen til “Born This Way.”

Sangen har vært kjent en stund, og den fikk også rikelig oppmerksomhet ved årets Grammy Awards:

Noen elementer fra Grammy framføringen kommer igjen i videoen, som en form for fødsel fra et egg – men der fødselen i videoen likevel er noe annerledes. Og mange trekk ved dansen. Andre elementer – eller sitater – diskuteres av Meghan Blalock i posten “2011: Gagalations”Gaga Stigmata. (Gaga Stigmata var også tidlig ute med diskusjon av Grammy framføringen). Det finnes også et element av et musikalsk sitat, der Gaga foran orgelet spiller fra J.S. Bachs Toccata og Fuge i d-moll. Men det musikalske sitatet er intet mot hva vi får i videoen. “Born This Way” åpner med en slags skapelsesmyte, der “the manifesto of Mother Monster” forteller en historie om en ny fødsel. Deretter kommer en kvasi-gnostisk diskusjon om det gode og det onde, som legger et slags metafysisk grunnlag. Og det er her musikkledsagelsen er interessant. Musikken i de første to og et halvt minuttene av “Born This Way” er Bernard Herrmanns musikk som åpner Alfred Hitchcocks Vertigo (1958) (de første minuttene av dette klippet):

Og når Gaga først siterer Hitchcock oppstår det jo så samtidig en forbindelse til videoen til “Paparazzi” der Vertigo også blir sitert (se her) (la oss heller ikke glemme referansen til “vertigo stick” i “Bad Romance”). Bruken av sort/hvitt, og maskingeværskytingen rundt 2:05 i “Born This Way” gjør det også mulig å trekke paralleller til “Alejandro,” og slik kan man muligens se at Gaga igjen bidrar til å konstruere de store sammenhengene i sin produksjon, noe Ayah Rifai i november kalte Gagas Gesamtkunstwerk, igjen over på Gaga Stigmata, i posten “Gaga in Oz.”

Da “Born This Way” kom, sammenlignet mange den med Madonnas “Express Yourself” (fra Like a Prayer, 1989), så vel som “Vogue” (fra I’m Breathless: Music from and Inspired by the Film Dick Tracy, 1990), og kommentarer om plagiat var nærliggende. Det finnes også en youtube-video som så å si “beviser” at “Born This Way” og “Express Yourself” er “samme” låt:

Og her i kveld har Idolator publisert sin “How Many Madonna References Can You Count in Lady Gaga’s ‘Born This Way’ Video?,” og svaret, enn så lenge, er ti. For meg er selve spørsmålet feil her. Lady Gagas resirkuleringspraksis handler i stor grad om nettopp det, å gjenbruke elementer som har vært brukt før, men der referansene nettopp kommer i nye sammenhenger. Slik sett er jeg nok langt fra ferdig med videoen til “Born This Way” heller. Flere referanser vil bli påpekt.

Tags: , , , , , ,

8 Responses to “Born This Way”

  1. Birgitte HA Brogaard Says:

    Hej Erik, tak for denne musikvideo og indføring til nutidig musikkultur med nye kunstnere og indgange til hvad de har på hjerte, øv at jeg gik glip a Joan as a Police Woman.
    Som alternativt fokus til alle citeringer/referencer i Born This Way: kan du sige, om det ikke er første gang i en musikvideo, at en fødsel fra et skælvende skød med hinder og skvulp afbildes kunstnerisk (i stedet for mere mainstream omskrivning til militaristisk/mekanisk Frankenstein-kuffert-åbner-sig fødsel)?

  2. steinskog Says:

    Jeg tror altså nok siteringen og referansene i videoen er mer viktig – i det minste for meg – enn hvorvidt den er “den første” til noe. På mange måter er selve siteringen – eller, snarer, resirkuleringspraksisen – for meg en mer sentral del av fenomenet “Lady Gaga.” Jeg kjenner ikke noen andre musikkvideoer som viser en fødsel så direkte som denne, men jeg kan ta feil (og vil være glad for enhver korrigering), men som jeg nok allerede har antydet, jeg tror nok det er mer metaforisk ment her, tross alt, selv om det vises direkte og tydelig. Iøvrigt har Gaga Stigmata nå for andre dag på rad poster om denne videoen, og det kommer visst flere, så jeg tror nok jeg kommer til å oppdatere min lesning i dialog med dem – når de bare kommer litt lengre.

  3. Birgitte HA Brogaard Says:

    Det var ikke for at recirkuleringspraksissen skulle være mindre vigtig for det. Men for mig er metaforen næsten uden distance til det plastiske, ukontrollerede, kropslige og alle de særlige former så fint elaborerede, de har fået farver, et fedt og åh, så levende, sted at være kommet/født fra – hvor der er større forbindelse mellem den skildrede fødsel og den seksuelle fryd end til Bibelens perlokutionære talehandling: ”du skal føde dit barn med smerte” (uanset hvor lidt sex har at gøre med reproduktion i øvrigt) – og det er noget jeg synes er fantastisk

  4. steinskog Says:

    Det er definitivt et sentralt sted i videoen – i den introduksjon og rammefortelling (og dermed “manifest) i det minste. Og jeg føler meg rimelig sikker på at det skal komme flere ulike fortolkninger av den scenen. Den bejaende er den ene, men det er også noe Alien-aktig over scene, og noe slimy, som nok også kan lese på andre måter. Iøvrigt har Ann Powers en interessant analyse i L.A. TImes her fra den 1. mars, som jeg synes adresserer noen av de samme dimensjonene.

  5. Birgitte HA Brogaard Says:

    I forhold til det “ikke-bejaende” (fødsler ER slimy) kommer jeg til at tænke på Kahlil Gibrans “The Prophet” :
    You cannot separate the just from the unjust and the good from the wicked;
    For they stand together before the face of the sun even as the black thread and the white are woven together.
    And when the black thread breaks, the weaver shall look into the whole cloth, and he shall examine the loom also.
    Gaga undersøger/ændrer i den grad, også the loom (væven) – i stedet for ‘universe’ har hun et ‘multiverse’, og hun opererer med “the Eternal Mother” – men det er jo bare nogle spontane tanker – jeg vil gå i gang med at læse artiklen.

  6. steinskog Says:

    Jeg tror Gaga spiller med “the eternal mother,” men er usikker på hvor langt hun egentlig trekker det. Som jeg skriver i posten har hun også en kvasi-gnostisk dimensjon i videoen (en dualisme mellom godt og ondt), som jeg finner problematisk, ikke minst i forhold til det kjønnspolitiske, der en slik dualisme risikerer å bli en kontrast til den åpenheten/mangfoldigheten hun samtidig utstiller i forhold til kjønn/seksualitet. Dette bare som et moment i hvordan videoen i sin flertydighet også er problematisk, om enn mitt problem er et annet sted enn Powers’ (selv om jeg også anerkjenner hennes). Så, som sagt i forrige kommentar, jeg tror jeg kommer med en 2.0 utgave av denne lesningen om ikke så lenge. Når jeg får lest/tenkt litt mer rundt videoen.

  7. Sebastian Says:

    Jeg er bagud med min blog-læsning (og med Gaga, men det er jo meget logisk). Jeg har dog lige et par referencer at føje til (jeg er jo sci-fi/fantasy-nørd):
    Metropolis og Blade Runner. Begge handler om det kunstige menneske, androids, fødseler og død af samme. Blade Runner linker også med tilstedeværelsen af en enhjørning, der i Blade Runner symboliserer det, vi ikke kan erfare (den rene fantasi måske). Desuden approprieringen af den lyserøde trekant, der jo er meget nærliggende givet hendes tema for sangen.

  8. steinskog Says:

    Hej Sebastian. Og det er jo ikke såå lenge siden “Born This Way” videoen kom – om enn Gaga Stigmata allerede har hatt 7 bloggposter med ulike lesningere av videoen. Men takk for linkene; Blade Runner og enhjørningen er rimelig åpenbar (så snart man tenker tanken). Blade Runner er dessuten en av mine favorittfilmer, og også en som er helt sentral i forhold til “kunstige mennesker,” og med en særlig dimensjon til Rachel. Metropolis-referansen er også interessant for meg, ikke minst fordi både Beyoncé og Janelle Monáe har anvendt den i senere tid, noe som åpner for noen ulike lesninger på tvers av populærmusikkfeltet. Jeg tror det særlig er enhjørningen jeg finner interessant i det du skriver, i den forstand at jeg blir nødt til å tenke videre på den. Mon ikke jeg kan finne noen andre enhjørninger også…

Leave a Reply

