Viva Katherine Wainwright Cohen

I Lian Lunsons film Leonard Cohen: I’m Your Man (2005) intervjues Rufus Wainwright, som en slags opptakt til hans cover av “Everybody Knows.” Han snakker om først gangen han møtte Cohen, som følge av vennskapet med Cohens datter, Lorca. (Klippet på youtube lar seg ikke legge inn, men kan ses her). Jeg husket scenen i dag, da jeg fikk de siste nyheter om Rufus. I går la han inn en beskjed på sin hjemmeside, “for immediate release”:

Darling daughter Viva Katherine Wainwright Cohen was born on February 2, 2011 in Los Angeles, California to proud parents Lorca Cohen, Rufus Wainwright and Deputy Dad Jorn Weisbrodt. The little angel is evidently healthy, presumably happy and certainly very very beautiful.

Daddy #1 would like to offer everyone a digital cigar and welcome the little lady in with a French phrase from his favorite folk song, A La Claire Fontaine : “Il y a longtemps que je t’aime, jamais je ne t’oublierai.”

Med andre ord, Wainwrights datter er Leonard Cohens barnebarn, noe som etablere en annen relasjon mellom de to mennene. Og nei, jeg har selvsagt ikke glemt Lorca Cohen her, og mener overhodet ikke at dette bare er en historie mellom menn. Samtidig, gitt at jeg i min artikkel “Queering Cohen: Cover Versions as Subversions of Identity” (se her), argumenterer for at Rufus, Martha Wainwright, Antony, og andre queerer Cohen gjennom sine coverversjoner, så gir denne familienyhetene en annen tvist til diskusjonen.

Jeg har alltid vært spektisk til å trekke for mye på biografiske dimensjoner i arbeidet mitt, altså artistenes biografier spiller ikke så stor rolle for de fortolkningsdimensjonene som ligger i forhold til deres sanger. Dermed er en “queer Cohen” knyttet til hans sanger, og ikke til hans person. Samtidig, gitt Rufus’ historie er det litt vanskelig å ikke se hvordan biografi og sanger griper over i hverandre. Og det er rimelig sannsynlig at han kommer til å skrive sanger om datteren i nær framtid. I så måte vil han følge opp sine egne foreldre, fra Loudon Wainwright IIIs “Rufus is a Tit Man” (fra albumet Unrequited, 1975) og “A Father and a Son” (fra History, 1992) (se her) til Kate McGarrigles “First Born” (fra Dancer With Bruised Knees, 1977), men også sine egne sanger til foreldrene, “Dinner At Eight” (fra Want One, 2003) og diverse henvisninger til hans mor, sist til den kommende hyllestkonserten. Slik sett er det vanskelig, og det gjelder for hele familebildet her, å trekke skiller mellom biografi og musikk. Og den nyfødte skal altså nok også få sine sanger i framtiden.

Tags: , , , , , , , ,

2 Responses to “Viva Katherine Wainwright Cohen”

  1. Sebastian Says:

    Jaja, en gammel blog, men jeg faldt lige over noget, der var lidt sjovt for opfattelsen af denne fødsel. Ikke at jeg prøver at tillægge dig motiver, men når vi har to kvinder – Lorca og Viva – fanget mellem to prominente mænd, så fandt jeg dette passende at citere. Jeg bladrede lige i “Gender Trouble” på jagt efter et citat m.m. og fandt dette i starten af afsnittet Structuralism’s Critical Exchange
    “In other words, the bride functions as a relational term between groups of men, she does not have an identity, and neither does she exchange one identity for another. She reflects masculine identity precisely through being the site of its absence.”
    Man kunne godt udlede at diskursen omkring denne fødsel gør/er i fare for at gøre præcis det. (Endnu mere så i de tidlige rapporteringer, der udelod moderskabet og blot refererede til “a surrogate”.)

  2. steinskog Says:

    Jeg tenkte litt i den retning også, både da jeg leste nyheten og da jeg skrev bloggposten. Det er en slags traffic in women som kunne gjøre seg gjeldende – i tillegg, selvsagt, til alle de andre mer eller mindre pinlige spekulasjonene i forhold til hvordan unnfangelsen skulle ha funnet sted. Jeg håper posten ikke leder i den retning – altså at det skulle synes som om jeg tenker i de baner – men ja, det er definitivt en fortolkning som nok (dessverre skulle man muligens si) er nærliggende.

Leave a Reply

