Dype detaljer

For en måneds tid siden hadde jeg en stor opplevelse fra en av coverne publisert hos Coverfreak. Utgaven av “Mr. Bojangles” med Martin Colyer hadde en feel jeg umiddelbart likte men hadde litt vanskelig for helt å sette ord på. Låten er skrevet av Jerry Jeff Walker og originalt gitt ut i 1968. Colyers utgave har ikke bare vibrafon med (som var temaet for Coverfreaks post); den har tre vibrafoner som gir en helt særegen klang og luft i arrangementet. Men det er de tre – 3 – bassgitarene som virkelig gjør noe med utgaven for meg. (Colyer linker til denne mp3 site på hjemmesiden sin). Sammen med klangen fra vibrafonene skaper bassene en litt skeiv og gyngende følelse, der de spiller sammen og mot hverandre, og legger et underlag for stemmen som jeg finner tiltalende.

Jeg har hørt den utgaven av “Mr. Bojangles” flere ganger den siste måneden, men i dag ble jeg minnet på den på ny da jeg fant Erykah Badus utgave av Carole Kings “You’ve Got a Friend”:

Carole Kings original er fra 1971 (fra Tapestry), og ble kjent både i hennes utgave, i en samtidig utgave av James Taylor (fra Mud Slide Slim and the Blue Horizon, 1971). Det finnes et utall coverversjoner, og mange av dem er gode. Men Badus versjon skiller seg ut, og da ikke minst gjennom det som på mange måter framstår som en duett mellom hennes stemme og bassen. Disse to stemmene har også partier som utfordrer tonaliteten, og Badus kontroll av pitch her – i en livesituasjon – er rimelig imponerende. Og skal man sammenligne med Martin Colyer, som jeg jo implisitt gjør med denne posten, så framstår Fender Rhodes pianoet som en parallell til vibrafonene, noe jeg synes det ofte gjør idet det skaper en helt annen form for luft eller rom i klangen enn det et ordinært piano ville gjort.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

