Best credit scenes

I en tidligere post beskrev jeg slutten av Lars von Triers Dogville (2003) som “the best final credits ever.”

Det står jeg fortsatt for. Da jeg så filmen på kino endret den helt karakter da Bowies “Young Americans” satte i. Jeg hadde allerede fått en stor filmopplevelse, men her måtte jeg tenke det hele omigjen.

En slags motsetning til denne slutten har jeg selv i åpningen av Stanley Kubricks Eyes Wide Shut (1999) (som jeg også har skrevet om før).

Ved 1:48 skrur Bill Harford (Tom Cruise) av CD-spilleren, og dette endrer hva vi har sett. Musikken har ikke vært utenfor filmen, den har vært i filmen, og dette gjør at vi har sett noe annet enn vi har trodd. Igjen endres fortiden, også selv om vi ikke der og da kan se den igjen, men der det nettopp er vår erindring som spiller med i endringen.

I dag fant jeg så referanse til Quentin Tarantinos liste over de 20 beste filmene i 2010. Den står ukommentert, bortsett fra ett sted. Ved nummer 10, Gaspar Noés Enter The Void, står det:

“Hands down best credit scene of the year … Maybe best credit scene of the decade. One of the greatest in cinema history.” – QT

Her er klippet:

Tarantinos kriterier er åpenbart annerledes enn dem jeg har anvendt over, men for meg gir hans kommentar likevel en anledning til å tenke: hva er gode “credit scenes”? Har de estetiske kvaliteter i seg selv, eller er det i relasjon til filmen de blir gode? Disse spørsmålene vender tilbake til min tidligere diskusjon om film og marginalia, men tar samtidig diskusjonen videre, også til spørsmålet om marginalias marginalitet. Med andre ord, mer å tenke på. Jeg har iøvrigt tidligere publisert en annen liste av Tarantino, der von Triers Dogville er med som en av de 20 beste filmene mellom 1992 og 2009.

Tags: , , , ,

5 Responses to “Best credit scenes”

  1. Anders Says:

    Hei!

    Angående “Enter The Void”, da jeg så filmen i kino, startede den med credits som i den video du har posted, og sluttede bare med ordene “THE VOID”. Det er altså end credits vist i starten af filmen. Og jeg har også læst, at da den bleve screenet til Cannes Film Festival, var der ingen credits ( http://www.imdb.com/title/tt1191111/crazycredits ).

  2. steinskog Says:

    Hei selv,

    Vel, som jeg prøvde å skrive – gjennom sammenligningen med Eyes Wide Shut – så er “credits” åpent nok til å være både i begynnelsen og i slutten av filmer. Og til The Void er det i begynnelsen. Referansen til Cannes lyder interessant. Takk for den.

  3. Anders Says:

    Jeg forstår hvad du skriver🙂

    Info var mere tiltænkt folk (dig?) som ikke har set Enter The Void. Syntes selv det var overraskende at få pumpet alle credits i hovedet som det første.

  4. steinskog Says:

    Det er godt, det var din formulering “end credits i starten af filmen” jeg stusset over. Men nå tror jeg at jeg forstår hva du mener med den til dels paradoksale betegnelsen. Og din fornemmelse er riktig, jeg har ikke fått sett Enter the Void enda – men den står høyt på listen.

  5. Joe Musicology » I should be so alright. Says:

    […] while back I read an interesting post on Steinskog dealing with the “Best Credit Scenes.” An interesting category for discussion, particularly with regard to the opening of Eyes Wide […]

Leave a Reply

