Io sono l’amore

I går så jeg Luca Guadagninos film Io sono l’amore (offisiell siden her), med Tilda Swinton i hovedrollen. Det er en flott film, som jeg anbefaler, og den har en mengde interessante filmatiske detaljer. Lydsporet kommuniserer med bildene, men også slik at det anvendes for å knytte scener sammen, der vi hører den neste scenen før vi ser den for eksempel. Og det er noen flotte tagninger, som fra 0:35 i denne traileren:

Men en ting jeg bet meg fast i er en scene et stykke ut i filmen der Emma Recchi (Swinton) ligger i sengen og ser tv (den kan anes fra 0:55 i traileren). Tancredi Recchi (hennes mann, spilt av Pippo Delbono) spør om hun ser, og skifter kanal med fjernkontrollen, hun svarer nei, men likevel skifter han tilbake. Og det er scenen hun ser på, jeg fascineres av. Det er den berømte operascenen fra Philadelphia (Jonathan Demme, 1993), der Andy Beckett (spilt av Tom Hanks) spør Joe Miller (spilt av Denzel Washington) om han liker opera, og der han taler oss gjennom arien “La Mamma Morta” fra Umberto Giordanos opera Andrea Chénier (fra 1896) (se tidligere post her):

Det er en innspilling med Maria Callas i rollen som Maddalena de Coigny vi hører:

og Andy taler oss som sagt gjennom rollen. Og avslutter “I am divine. I am oblivion. […] I am love. ” (fra 3:20 i klippet). Og her er det altså jeg griper meg i å tenke at dette er en nøkkelscene også i Io sono l’amore (eller I Am Love, som er den engelske tittelen). Selv om vi hører Callas på cd i en film hovedpersonen i en film ser på tv, og dermed altså får en rimelig mediert utgave av en operaarie, så skriver denne arien seg inn og viser at filmens tittel selv er et ekko fra en over 110 år gammel opera. Fascinerende for meg som operaforsker.

Musikken i Io sono l’amore er ellers av John Adams, og mye av den er ikke originalt skrevet for filmen, men hentet fra hans tidligere verker, både Harmonielehre (1985) og operaene Nixon in China (1987) og The Death of Klinghoffer (1991). Så muligens er det også her lagt inn et hint om at Io sono l’amore skal leses like mye knyttet til det operatiske som til det filmiske. (Noen andre poster der jeg diskuterer relasjonen mellom opera og film er “Operatiske vendepunkter,”Laschia ch’io pianga” og “Dancer in the Dark”).

Tags: , , , , , , , ,

3 Responses to “Io sono l’amore”

  1. Sebastian Says:

    Jeg havde allerede denne film på listen pga. Tilda Swinton, som jeg åbent og ærligt er fuldstændig vild med🙂 Men det er godt nok et interessant citat (eller hvad man nu skal kalde det).

    I øvrigt vil jeg lige fortælle dig om http://spredehagl.blogspot.com/ – en blog, der anmelder danske musikanmeldelser. Om ikke andet så interessant for meta-aspektet, og forhåbentlig kan det skabe en interessant diskussion om, hvad en musikanmeldelser er/skal være.

  2. Erik Steinskog Says:

    Tilda Swinton er fantastisk, jeg er også ret vild med hende. Og det er altså adskillig mer i filmen enn denne linken. Men siden jeg har en artikkel som handler om film og operadivaer, men fokus på Callas, og der scenen fra Philadelphia er sentral, syntes jeg den referansen var ekstra interessant.

    Og ellers, takk, jeg hadde fått med meg den nye bloggen, og er spent på å se hvordan den utvikler seg. Faren er at det blir to helt ulike perspektiver som simpelthen ikke kommunisere samme, altså at Kristian Leth egentlig vil ha noe helt annet i anmeldelsene enn avismediet synes å kunne gi. Men det burde også være potensiale for noen interessante diskusjoner.

  3. Sebastian Says:

    Jeg glæder mig til at se den. Både for Tilda Swinton og fordi, den ser ud til at være rigtig interessant, når jeg læser om den. Men ja, i den optik er referencen jo netop særlig interessant, og jeg er selv dybt fascineret af, hvordan musik bruges i film.

    Ja, jeg håber, der kommer noget godt ud af det. Det sidste nye indlæg (fra en anden skribent) er, synes jeg, helt utrolig interessant, og har bestemt fat i den lange ende.

Leave a Reply

