Everyday Sunshine

Jeg ble nettopp oppmerksom på dokumentarfilmen Everyday Sunshine: The Story of Fishbone (regissert av Lev Anderson og Chris Metzler).

Det er en film jeg får lyst til å se, og det fikk meg også til å gjenhøre Fishbone, ikke minst deres helt fantastiske plate The Reality of My Surroundings (fra 1991). Dokumentarfilmen henter også tittelen fra en av låtene på den platen, “Everyday Sunshine”:

En av de tingene som fascinerte meg med bandet allerede i 91 var hvordan de beveget seg mellom ulike sjangeruttrykk. Slik som man kan høre det på “Sunless Saturday”:

Nå var det flere band på denne tiden – og etter – som gjorde lignende ting. Men jeg mener likevel at Fishbone er undervurdert, noe også dokumentarfilmen synes å hevde. Så får vi se om det kan bli en ordning på det nå. Ellers synes jeg det er morsomt at det er Laurence Fishburne som er fortellerstemmen på filmen.

Tags: , , ,

Leave a Reply

