Malpractice No. 8

Den for meg mest grunnleggende dimensjonen i tirsdagens post om Schoenberg og Björk var knyttet til samplingkulturen og dens relasjon til fortolkning (se også tidligere post om remiksologi). I forhold til Björk er det sampling vi taler om; samtidig er fenomenet ikke nødvendigvis knyttet til sampling som en teknologisk mulighet. Sitater, og da også sitater spilt live, har selvsagt formelt flere av de samme trekkene ved seg. Og, som jeg skrev på tirsdag, her åpnes det opp for fortolkninger på tvers av musikalske nummer, i den forstand at Schoenbergs verk – og dets litterære forelegg – kan sies å ha (mulige) konsekvenser for fortolkningen av Björks låt. Når vi har hørt begge vil jeg også hevde at denne åpningen går motsatt vei, altså at Björks låt kan gis konsekvenser for fortolkningen av Schoenberg. Dette er litt mer kontraintuitivt, men henger sammen med det jeg tidligere (for riktig lenge siden) kalte anakronologien som metode. For en lytter som først har hørt Björk og siden hører Schoenberg er det ikke komposisjonstidpunktet som bestemmer fortolkningen. De to verkene kommuniserer med hverandre, sitatene eller samplene er en form for kommunikasjon, og denne virker begge veier. En grunn for dette, og en grunn som samplingen framhever mer enn annen siteringspraksis, er når det ikke bare er instrumenter som spiller et sitat, men når det er en spesifikk innspilling som anvendes som musikalsk materiale. Og det er ikke minst sampling i streng forstand som demonstrerer dette.

I forlengelsen av tirsdagens post tenkte jeg også på andre eksempler, og ikke minst eksempler som beveger seg på tvers mellom det vi pleide kalle kunstmusikk eller komposisjonsmusikk (det som dessverre også fortsatt noen ganger kalles “klassisk musikk”) og populærmusikk (i all sin bredde). Et godt eksemple, her er hvordan Faith No More, på låten “Malpractice” fra Angel Dust (1992), sampler fra Dmitri Shostakovichs Strykekvartett Nr. 8 i c-moll (fra 1960), fra andre satsen, “Allegro molto,” og nærmere bestemt fra innspillingen med Kronos Quartet på platen Black Angels (1990).

I denne strykekvartetten bruker Shostakovich en mengde sitater, ikke minst fra sine egne tidligere verker. Åpningen av første satsen er DSCH-motivet, hans signatur. Mens i den andre satsen anvender han et jødisk tema som han første gang brukte I sin andre klavertrio (fra 1944). Her er andre satsen i Kronos Quartets innspilling:

Faith No Mores Angel Dust inneholder en mengde samples, og referansene går på tvers av sjangere. På platecoveret skriver de også eksplisitt at det finnes samples fra Shostakovich på “Malpractice,” så det er intet overraskende i å høre det. Her er “Malpractice” og samplet er ved 2:58 og 3:23 (og det som samples kan høres hos Kronos fra 1:20 eller 2:12):

Faith No More gjør altså oppmerksom på samplet. Etter hvert har dette selvsagt blitt vanlig, ikke minst av juridiske eller opphavsmessige grunner, mens det jo på mange måter er mer show når samplene er skjulte og nerdene må finne dem selv. Samtidig, også selv om vi vet om samplet, så finner vi igjen spørsmålet om hva det betyr. Jeg holder mulighetene åpne for at man sampler fordi det lyder godt, altså at man ikke egnetlig har så mange flere argumenter enn klang og sound. Samtidig, fortolkningen åpnes også. Og snarer enn bare å diskutere samplingkulturen som en generell dimensjon, altså hva som skjer i en kultur der sampling, repetisjoner og gjentakelser er noen av de vanligste referanser, så oppstår det i forholdet mellom Faith No More, Kronos og Shostakovich et mer konkret spørsmål. Hva betyr dette samplet? I denne konteksten? Jeg har ikke svaret i dag, men kom gjerne med forslag.

Tags: , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: