Soundtrack til en tegneserie

Jeg er generelt opptatt av møter mellom kunstarter; hvordan litteratur blir musikk eller film, hvordan musikk virker sammen med tekst og bilde, etc. Noen ganger er forbindelsene direkte og åpenbare, andre ganger er det tale om mer indirekte forbindelser. Én slik indirekte forbindelse fant jeg i lesningen av Warren Ellis’ Doktor Sleepless: Engines of Desire (2008). Ellis er en forfatter jeg har stor sans for, og forsøker å henge med i hans bidrag innen cartoon novels (se her). Han har også en blogg jeg leser med stor glede, og en av de tingene jeg nesten alltid kan få med meg på bloggen hans er referanser til musikk jeg ikke har hørt, men som jeg gjerne vil høre.

Og det er forbindelsen mellom musikk og tegneserie som i denne omgang interesserer meg. Som et slags etterord til bok 1 av Doktor Sleepless finner vi en “Endtroduction” (etterordet er beslektet med denne websiden), og her skriver Ellis til slutt:

“The playlist for this issue was mostly Nic Endo, Mephistosystem, Panda Bear, Burial and the Besnard Lakes.”

Og så er det et annet univers åpner seg. Burial kjente jeg selvsagt fra før, hans Untrue var for meg 2007s beste plate (se her), og jeg har fulgt med i forhold til hva har gjort videre.

Jeg har også allerede antydet at jeg ser en litterær parallell mellom Burial og China Miéville (se her), og Burial er faktisk takket i forordet til Miévilles siste bok, Kraken (2010). Så Burial var i forbindelse med Doktor Sleepless ikke ett nytt bekjentskap.

Annerledes så med de andre: Nic Endo, Mephistosystem, Panda Bear og The Besnard Lakes. Jeg kan ha kommet borti navnene tidligere, men hadde aldri hørt dem ordentlig. Det er variasjoner i musikken her, men dimensjoner av electronica (som strengt tatt er en relativt upresis betegnelse) er felles for dem alle. Her er noen YouTube eksempler (og det er mer på de respektive MySpace-sidene):

Nic Endo, “Sanctuary”:

Mephistosystem, “Possessive Greed”:

Panda Bear, “Comfy in Nautica”:

The Besnard Lakes, “Albatross”:

Nå vet jeg selvsagt ikke hvilke låter det er Ellis har hørt mens han skrev. Og muligens bruker han musikk også bare som en slags bakgrunn i skrivingen. Samtidig, når han så også publiserer sin spilleliste i etterordet til boka blir musikken nesten en del av den (det minner om de marginalia jeg har beskrevet tidligere – her og her). Og det åpner seg nye fortolkningsmuligheter, der bevegelsene mellom teksten og bildene og musikken gjensidig åpnes mot hverandre. Slik vil jeg gjerne ha det når jeg leser – og når jeg hører musikk.

Tags: , , , , , ,

One Response to “Soundtrack til en tegneserie”

  1. Sebastian (Robin) Says:

    Warren Ellis er også en af mine favorit-forfatter hvad angår tegneserier og graphic novels. Meget interessant at have play-lists for sine skrevne værker. Jeg er rendt ind i fan-skrevne ting, der også har det, men ikke før set det åbent i professional skrivning.

Leave a Reply

