Gaga – Perry – Klein

I går ble det kjent at Lady Gaga skal være på coveret av Rolling Stone for andre gang på litt over et år (for konstante oppdateringer vedrørende Gaga, sjekk Gaga Daily). I fjor var det juni-nummeret, mens det altså i år er juli. Og bildet gikk over nettet i går:

Den mest åpenbare referansen for bildene er Lady Gagas siste video – “Alejandro” – der hun også skyter med skarpt fra brystene.

Det største fashion-statementet er det muligens ikke å ha maskingevær forbundet med bh-en, om enn det også bringer tankene hen på Madonnas klassiske Jean Claude Gautier designede bh fra 1990 – til hennes Blonde Ambition turné. En annen referanse, som muligens også er intendert, er Britney Spears fra Austin Powers in Goldmember (2002), det på mange måter tidligste eksplisitte eksemplet på Brit-bot (som vi hører igjen på Blackout, 2007).

Men i “Alejandro” synes maskingeværene å ha en annen funksjon, og jeg synes de fungerer i videoen, noe jeg ikke nødvendigvis synes de gjør i fotografiene til Rolling Stone. Ikke at de provoserer nevneverdig, de er snarere litt intetsigende. Dog med det ene unntaket at de spiller inn i en diskusjon om våpen og det militaristiske (en diskusjon jeg har berørt flere ganger i vår – se her, her, og her selv om noen av videolinkene ikke virker lengre).

En annen mulig måte å lese Gagas statement på fant jeg i forlengelsen av en twitter-melding fra Steven Shaviro:

“Gaga’s breats emit death rays. while Perry’s breats squirt out cake frosties (or is it whipped cream?). (also cf Kelis, Milkshake).”

I tillegg til Gagas video er det her to andre. For det første Katy Perrys “California Gurls,” en video jeg nesten ikke kan ta, der den i en vag Hans og Grete-relatert, kaloribombe av bilder, samtidig iscenesetter de mest banale stereotype kjønnsuttrykk og i en tekst på linje med Rihannas “Rude Boy” (se her):

Men Shaviros referanse er selvsagt til scenen fra 3:23, der Perrys bryster sprayer ut kakepynt eller krem, og der referansen til Kelis’ “Milkshake” (fra 2003) får fram det samme på en noe annen måte (videoene til Rihanna og Kelis kan ses ved å følge linkene).

Min første assosiasjon i forhold til disse forskjellene var til Melanie Kleins objektrelasjonsteori fra psykoanalysen der barnet splitter sine primære drifter, kjærlighet og hat, i et radikalt skille mellom det gode bryst og det onde bryst, forut for at det så finner at det gode og det onde kan ekistere i det samme objekt. Samtidig er det vanskelig å direkte overføre denne tenkningen på henholdsvis Lady Gaga og Katy Perry. Selv om bildene viser maskingevær på den ene siden og pisket krem på den andre, er dette ikke umiddelbart det onde versus det gode. Perrys video med alle sine kjønnsstereotypier makter ikke å bli “god,” mens Lady Gagas spill med kjønn – på tross av henvisninger som har blitt fortolket i såvel fascistisk som antikatolsk retning – er ikke “ondt,” men snarere nettopp ett spill med kompleksiteter knyttet til kjønn. Videoen til “Alejandro” går også inn i det lange prosjektet til Gaga, der hennes tidligere videoer også inngår, med felles tematikker, ikke minst knyttet til kjønn, seksualitet, død, og berømmelse. Dermed virker videoen, maskingeværene står i en estetiske kontekst, noe jeg ikke synes de gjør på coveret til Rolling Stone. I så måte var coveret til mars-nummet av Q (se her) mer vellykket, der nettopp en viss ambivalense – og et spill – er satt i høysetet.

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: