Doveman & The Irrepressibles

På tross av mange utsagn om hvordan det står hardt til i musikkbransjen kommer det ut så mye musikk at det selvsagt er helt umulig å holde noen som helst oversikt. Man kan følge noen musikeres karrierer, og man kan selvsagt også forsøke seg med et eller annet slags overblikk – men det tar mye tid. Men, som jeg har skrevet før, jeg er samtidig sikker på at nettet gir meg innblikk i musikk jeg ellers aldri hadde kommet bort i. Og det er også noe med søkemuligheter som gjør at jeg finner en del.

Av de siste nyoppdagelsene jeg har gjort finner jeg to band som befinner seg i et slags musikalsk nabolag av Antony and the Johnsons (MySpace). (Faste lesere – hvis jeg fortsatt har slike etter at bloggingen ikke lengre er like aktiv – vil vite at jeg forsøker å følge Antony tett).

For det første er det Doveman (MySpace), der Thomas Bartlett er mastermind. Her er “Breathing Out” fra platen The Conformist:

Bartletts stemme er annerledes enn Antonys; det er mer luft på den, og den lyder også en smule anstrengt – ikke minst i sammenligning med Antony. Men det musikalske slektskapet er likevel åpenbart.

Det andre bandet jeg vil gjøre oppmerksom på er The Irrepressibles (MySpace). Her er likhetene enda tydeligere, ikke minst på denne låten – og videoen – til “In This Shirt” fra platen Mirror Mirror:

Sounden minner om Antony, og Jamie McDermotts stemme er heller ikke ulik. Og endelig kan man si det samme om videoen, som har noe av det barokt drømmende som også fantes på Antony and the Johnsons’ “Epilepsy is Dancing” (som jeg også skrev om her).

Tags: , , , , ,

One Response to “Doveman & The Irrepressibles”

  1. Per-Olof Johansson Says:

    – det sker jeg kommer her forbi, og så hører jeg musik jeg ikke var kommet forbi ellers, hvad jeg jo godt kunne være – men så har jeg fået denne tillid – ‘her er nok noget interessant’ – og så er det jo ikke spørgsmålet om der er noget kontinuerligt eller ej. hvem har også tid til at se alle tre forslag på een gang etc.!

Leave a Reply

