Årets plater – 2009

Som i fjor, så også i år, det skal lages en liste over årets plater. Det er mange plater fra 2009 jeg enda ikke har fått hørt, og jeg merker også at flere av de platene jeg har hørt har endret seg gjennom året (noe jeg skriver litt om her). Dette preger likevel bare delvis listen. De ti platene som er listet opp nedenfor står støtt for meg og har gitt meg gode lytteopplevelser i året som gikk. Det er også mange andre plater jeg har satt pris på, men en liste skal nå engang også være rimelig kort. Så her, uten mer kommentarer, er årets 10:

  1. Jamie Saft, Black Shabbis (les mer her)
  2. Fever Ray, Fever Ray
  3. Antony and the Johnsons, The Crying Light (mer her)
  4. Kaada, Junkyard Nostalgia (mer her)
  5. Allen Toussaint, The Bright Mississippi
  6. Zu, Carboniferous (mer her)
  7. Egg 3, Butcher Red (mer her)
  8. The Thing, Bag It
  9. Bob Dylan, Together Through Time
  10. Didrik Ingvaldsen / Pocket Corner, 4010 – Local Time (mer her)

Tags: , , , , , , , , ,

5 Responses to “Årets plater – 2009”

  1. Svenn Says:

    Barsk liste. Jamie Saft har gått meg hus forbi så langt. Didrik Ingvaldsen ser spennende ut – må følge opp den tråden. Zu var inne på lista mi helt til siste runde. Kom det ikke vanvittig mange bra plater i 09 da?

  2. Erik Steinskog Says:

    Jeg har hørt flere gode plater ja, og la til min forbauselse merke til at det ikke var så mye “klassisk” eller samtidsmusikk på min liste i år. Muligens er “barsk” et godt ord her, men en del støy/frijazz er det jo….
    Samtidig kommer jeg nok også på noen andre som skulle vært med. Jeg har sjekket din liste også, og det er flere ting der jeg gjerne vil få hørt også.

  3. Vidar Schanche Says:

    hehe…se der ja, to av platene “mine” på listen din i år….må prøve å doble det antallet for 2010 da.

  4. Kjetil Says:

    Hm, ingen scratch-tung liste her. Nåvel, på min egen liste tror jeg trompeten til Dave Douglas kommer höyest så jeg skal ikke si noe.

    God fortsättning!

  5. Erik Steinskog Says:

    @Vidar: Ja, du er visst den eneste som er på listen to ganger. Det er jo ikke verst!
    @Kjetil: Som sagt, det er mye musikk fra 2009 jeg ikke har hørt. Og det ble visst ikke så mye scratch på meg i fjor. Dave Douglas er en av mine favoritt-trompetister, men jeg har heller ikke fått hørt hans siste – så mye musikk, så lite tid – men det vil jeg så forsøke å få gjort, så takk for tipset.

Leave a Reply

