Le Grand Macabre

Dette semesteret underviser jeg operastudier igjen; et kurs kalt “Opera efter Wagner,” der jeg forsøker å kombinere operastudier i all sin teoretiske bredde med case-studies som presenterer fortolkninger av enkeltoperaer. Og jeg må si at det føles riktig godt igjen å kunne undervise opera (jeg har gjort det før både i Trondheim og Oslo). Casene jeg har valgt ut strekker seg fra Wagners Parsifal – ikke “efter Wagner” selvsagt, men en opera som legger mange av premissene for hvordan man forholder seg til opera – gjennom en stor del av det tjuende århundret, og ender med Olga Neuwirths Lost Highway (se også her). Men selvsagt er det mange operaer jeg ikke rekker å få diskutert. En av dem, og en jeg gjerne ville ha diskutert, er Györgi Ligetis Le Grand Macabre (uroppført i 1978). Men jeg har arbeidet for lite med den til å føle at jeg hadde en fortolkning å presentere.

Men Le Grand Macabre skal vises i London nå, med en oppsetning hos English National Opera. The Guardian skriver om den, hjemmesiden til ENO har diverse materiale, inkludert dette ntervjuet med Edward Gardner

Og her er et opptak fra, hente fra La Fura del Baus, som gir et inntrykk av verket:

Tags:

Leave a Reply

