Agora 1, 2009

Tidsskriftet Agora (som jeg tidligere har skrevet om her), er ute med nummer 1, 2009. Temaet for nummeret er “Indisk filosofi,” og det inneholder blant annet en oversettelse av Gayatri Chakravorty Spivaks “Can the Subaltern Speak?” Jeg har også en artikkel i nummeret, “Oversettelse og den kommende humaniora. Gayatri Spivak mellom disiplinene.” Utgangspunktet har jeg såvidt skrevet om her, men i tillegg har diskuterer jeg forholdet mellom ulike akademiske disipliner, men også, og i særlig grad, tenkning rundt språk og oversettelse, der jeg setter Walter Benjamin og Jacques Derrida i relasjon til Spivaks tekster. Tidsskriftet bør kunne skaffes i utvalgte bokhandlere og kiosker (Narvesen), og kan også bestilles her (så mye for reklamen).

Tags: , ,

Leave a Reply

