Am I My Brother’s Keeper?

I tiden etter at Michael Jackson døde har, som forventet, mange ulike dimensjoner vært del av mediedekningen. Viktig for meg er betoningen av Jacksons politiske dimensjoner. Hans musikk – og videoer (jeg mener musikken ikke kan skilles fra bildene i denne sammenhengen) – er ikke bare “nøytral” underholdning; den er også knyttet til en afrikanskamerikansk virkelighet. Og, som Steven Shaviro også påpeker, noe av medieresponsen til Jacksons død har klare rasistiske trekk. I Shaviros bloggpost er det Greil Marcus som diskuteres, og der Jackson – og sort populærmusikk mer generelt – som framstår som avledet og mindre original enn den hvite. Én grunn synes å være det litt forslitte skillet mellom rock (med sin autentisitet) og pop (med sin inautentisitet og artifisialitet), men denne forståelsen får en annen dimensjon lagt til seg når rase blandes i. At populærmusikkens historie forstås som et møte mellom afrikanske dimensjoner og europeiske dimensjoner som så møtes i USA, er likevel ikke nok til at den sorte dimensjonen i denne musikken nødvendigvis behandles adekvat. Og, må jeg legge til, det er også en forenklet historie som fortelles i forhold til dette møtet. Men det viser hvordan sort og hvit er parametre som er i spill, slik de også er det i en av Michael Jacksons berømte låter, “Black or White” (som jeg har blogget om her, og som i min lesning definitivt er en politisk låt – noe som understrekes mye mer i videoen – se også Ballade).

Michael Jacksons utsagn om at “it don’t matter if you’re black or white” har de siste dager igjen fått aktualitet. Da Henry Louis Gates Jr. kom hjem fra en Kina-tur var inngangsdøren hans ikke til å få opp, og da han sammen med sin taxisjåfør dyttet den opp ble politiet tilkalt. Og Gates, som er professor i afrikanskamerikanske studier ved Harvard University, ble anholdt av politiet og ført bort i håndjern (se Politiken her og her).

Harvard_Scholar_Dis_363678c

At denne saken handler om rase synes hevet over enhver tvil. Og det er også interessant å lese intervjuet med Gates i the Root, et webtidsskrift Gates er redaktør for. En annen artikkel i the Root, Lawrence Bobos “What Do You Call a Black Man with a Ph. D.?”, er også interessant. Ikke minst liker jeg følgende passasje: “In the age of Obama, however, with all the talk of post-racial comity, you might have thought what happened to Skip Gates was an impossibility. Even the deepest race cynic – picture comedian Dave Chappelle as ‘Conspiracy Brother’ from the movie Undercover Brother – couldn’t predict such an event.” Referansen er til Malcolm D. Lees film Undercover Brother (2002), med Eddie Griffin i rollen som Undercover Brother. Her er traileren:

Mens den eksakte referansen er til Dave Chapelle i rollen som Conspiracy Brother, som kan ses her. Og ja, her spilles det med rase, på en måte som ikke nødvendigvis er i samsvar med Henry Louis Gates Jr.s teorier – hans mest berømte bok er The Signifying Monkey (1989), en bok jeg anbefaler varmt – men det viser likevel til interessante dimensjoner innenfor den afrikanskamerikanske kulturen. En kultur som, selvsagt, ikke nødvendigvis er en kultur, noe vi kan lese fra en av mine favorittblogger, Mark Anthony Neals NewBlackMan, der han påpeker hvordan Gates’ sak er annerledes enn hvordan mange andre afrikanskamerikanere ville hatt det. Og, for nå å vende kort tilbake til Obama her, nå har han også uttalt seg, og hevder Cambridgepolitiet opptrådde idiotisk. Og det er vi vel mange som kan si oss enige om. Am I my brother’s keeper? Oh, yeah.

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: