Michael Jackson (1958-2009)

Alle har selvsagt allerede fått med seg at Michael Jackson, The King of Pop, er død, i en alder av 50 år. Jeg har blogget om Jackson flere ganger, ikke minst i forbindelse med hans 50-års dag i fjor, sist i forbindelse med den berømte dansescenen i “Black or White” og første gangen i forbindelse med 25-årsjubileet for Thriller. Viktigst for meg selv er dog de postene som har relasjon til begrepet om det posthumane, som “Black or White” og “Posthuman Nature.” Nå er han altså borte, og hans bevegelse mot jeg-vet-ikke-hva er avsluttet. Muligens var Jackson i konstant metamorfose, i en vorden som hele tiden ville være vorden. Det er mitt eget perspektiv i det arbeidet jeg holder på med rundt Jackson og det posthumane. En slags oppdatert utgave, en “Michael Jackson 2.0.”

Tellef Øgrim har intervjuet meg om Jackson for Ballade (se her), og jeg har også snakket med Bergens Tidene i dag – regner med det kommer noe på trykk i morgen, som jeg så selvsagt vil linke til.

Oppdatering: Det ser ikke ut som om saken i dagens (lørdagens) Bergens Tidene kommer på nett, men den står altså i papiravisene. Og med overskriften “- Kanskje var han ikke et menneske…” som jeg fullt ut tar ansvar for (om enn jeg må innrømme at å snakke om det posthumane i et hverdagslig språk ikke er helt lett).

Tags:

4 Responses to “Michael Jackson (1958-2009)”

  1. Erik Steinskog Says:

    Sjekk ut Ann Powers’ artikkel om Michael Jackson i Los Angeles Times, absolutt verd å lese.

  2. Claus Krogholm Says:

    Der er naturligvis meget at sige om Michael Jackson. Meget er allerede sagt, mere vil blive sagt i fremtiden. Jeg synes Greil Marcus (som altid) har fat i noget både interessant og væsentligt. Naturligvis bliver der trukket paralleller til andre af rockens og poppens store, men som Marcus bemærker: “The pop explosions of Elvis, the Beatles and the Sex Pistols had assaulted or subverted social values; Thriller crossed over them like kudzu. (…) It was the first pop explosion not to be judged by the subjective quality of the response it provoked, but to be measured by the number of objective commercial exchanges it elicited. Michael Jackson was absolutely correct when he announced, at the height of his year [1984], that his greatest achievement was a Guinness Book of World Records award certifying that Thriller had generated more top-ten singles (seven) than any other LP”. Interessant nok så faldt Michael Jacksons musikalske storhedstid sammen med Reagan-æraen.

  3. Ivar Says:

    Fra det ene til det andre her, kanskje, men har du og dere sett dette?

  4. Erik Steinskog Says:

    Ivar. Det er fantastisk. Prince er mildt sagt weird, men måten både Jackson og Prince imiterer James Brown er ubetalelig.

    Og ellers, mer om Jackson, les k-punk (her) og Steven Shaviro (her).

Leave a Reply

