We Can Work It Out

Til høsten skal jeg undervise om elektroniske stemmer i populærmusikk. I den sammenhengen vil jeg ta for meg flere ulike dimensjoner, dimensjoner der menneskestemmen i en eller annen forstand knyttes tett til elektronikk, og bearbeides eller manipuleres til andre typer uttrykk enn den såkalt “naturlige” stemmen. Dette er knyttet til arbeider med posthumane stemmer (se her og her, også selv om flere av videoene ikke virker lengre), men strengt tatt er populærmusikken full av elektroniske stemmer i alle fasonger. En variant jeg også vil se på er beatboxing (se her).

I den sammenhengen hører jeg på Shlomo (myspace). Et interessant prosjekt han har vært del av er Shlomo and the Vocal Orchestra (myspace). Her gjør de en coverversjon av Stevie Wonders (myspace) coverversjon av The Beatles’ “We Can Work It Out” (Stevie Wonder her og The Beatles her):

Tags: , , ,

Leave a Reply

