Vulture

Jeg har tidligere skrevet om videoen til Nine Inch Nails’ (myspace) “Closer” fra 1994 (se her). Den uredigerte videoen er nå borte fra youtube, men en redigert utgave finnes her:

Jeg kom i tanker om videoen igjen da jeg så Patrick Wolfs (myspace) “Vulture”:

“Vulture” er første singelen fra Wolfs plate The Bachelor (som jeg anmelder for tiden, og som forhåpentligvis kommer på trykk i neste uke). Det er en fascinerende plate, der Wolf eksempelvis bruker Ondes Martenot på en kreativ måte sammen med nye teknologier. I tillegg er det på tre spor resitasjon av Tilda Swinton (en av mine absolutt favorittskuespillere), kreditert som “the voice of hope.” Det er strengt tatt ikke at “Vulture” ligner på NiNs “Closer”; det er klarer forskjeller musikalsk, men også kontrastene mellom farger og svart/hvitt er merkbare. Samtidig er det også noen likheter, som om det er to sider av en lignende sensibilitet som kommer til uttrykk. “Closer” er regissert av Mark Romanek, mens “Vulture” er regissert av Patrick Wolf selv i samarbeid med Rory Broadfoot.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

