Mozarts modernisme

Denne helga er det seminar ved universitetet i Oslo. Forskningsprosjektet “Power mise en scène: Opera, Aesthetics and Politics in the 18th Century” arrangerer seminar med tittelen “The staging of power / the power of staging” (se også her).

Jeg skal holde innlegg i morgen ettermiddag, med tittelen “Mozart avec ‘Kant avec Sade’: Don Giovanni and (the Ethics of) Radical Evil.” Det er, innrømmet, en altfor ambisiøs tittel. Men utgangspunktet er både operatisk og filosofisk. Operaen jeg skal diskutere er Mozarts Don Giovanni (fra 1787). Og som utgangspunkt har jeg Jacques Lacans essay “Kant avec Sade” (fra 1962) der Lacan argumenterer for at Marquis de Sade er “sannheten” om Immanuel Kant (tanken om det radikalt onde er hentet fra Kant). For meg å se er denne sammensetningen også beslektet med Theodor W. Adorno og Max Horkheimers diskusjon i Dialektik der Aufklärung (fra 1944), der Kant og de Sade også dukker opp i samme kapitel. Mitt poeng er så å teste ut hvorvidt Mozart kan innføres her, som et tredje case i denne diskusjonen. Det er to musikalske hendelser jeg vil ta med meg, for det første den første akkorden i overturen (og ja, dette er et riktig kort musikkeksempel!), men for det andre, og viktigst, er det scenen der Commendatore kommer til middag hos Don Giovanni. Her er en utgave fra 1990:

Her er enda en utgave, fra Salzburg i 1954:

Og, endelig, her er scenen fra Joseph Loseys filmversjon fra 1979:

Her nekter Don Giovanni å innordne seg, han møter noe som mest av alt kan minne om et spøkelse, i noe som for meg er en parallell til Shakespeares Hamlet (se også her), og går til helvete for det. En fantastisk scene, der jeg altså håper å ha funnet noe fornuftig å si, og gleder meg til respons – og kritikk – fra kolleger, ikke minst siden de fleste av seminardeltakerne er adskillig mer spesialister på 1700-tallet enn meg. Men, som bloggpostens tittel vel indikerer, jeg er mest opptatt av en form for “modernisme” hos Mozart, men altså en slags prefigurering av modernismen, og da ikke minst knyttet til endringer i forståelsen av subjektivitet.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

