Joe Lovano Us Five

I går var jeg på Nattjazz-konsert igjen, denne gangen for å høre Joe Lovano Us Five. Og for en gangs skyld (det skjer ikke så ofte) var jeg ikke på jobb. Så det blir ingen anmeldelse her. Men konserten var strålende, med en kvintett som spilte rått og rufsete og ikke forsøkte å få det til å lyde perfekt, som startet litt famlende synes jeg, men som ut over i konserten løftet det hele (liten video fra gårsdagens konsert her). Kvintetten består av Joe Lovano (myspace) selv på saxofoner, James Weidman på piano, Esperanza Spalding (myspace) på bass, og Francisco Mela (myspace) og Otis Brown III (myspace), begge på trommer. Lovano spilte også på et av de mest perverse saxofoninstrumenter jeg har sett. Det så ut som to saxofoner som var sveiset sammen, og han spilte både tostemt med seg selv, men også enkelttoner (instrumentet kan ses på bilde fra Dagbladets kritikk av hans Oslo-konsert tirsdag). Her er kvintetten med “Big Ben” som de også spilte som ekstranummer i går:

Kvintetten spiller i København, på Copenhagen Jazz House, i dag, fredag og lørdag, så lesere fra København, dere har herved en anbefaling. De er også aktuelle med platen Folk Art (på Blue Note).

Og når jeg så Lovanos dobbelthorn kom jeg også i tanker om Rahsaan Roland Kirk, om enn det han gjorde var noe annerledes. Her er Kirk i et opptak fra 1966:

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

