Lascia ch’io pianga

For de som fortsatt ikke har fått med seg hva som skjer på lydsporet til Lars von Triers Antichrist (se her), det er altså arien “Lascia ch’io pianga” (la meg få gråte) fra Georg Friedrich Händels opera Rinaldo (1711). Librettoen er av Giacomo Rossi, og er basert på episoder fra Torquato Tassos Gerusalemme liberata (1581). Her er en utgave med Philippe Jaroussky (myspace):

Og som de mest oppmerksomme lesere vil huske har jeg blogget denne arien før, i posten om “Kastratens stemme.” Arien brukes nemlig også i Gérard Corbiaus film Farinelli (1984), og jeg tar meg den frihet å vise den en gang til.

Og når jeg så får sett von Triers film er selvsagt et av de mest sentrale spørsmålene for meg hvordan denne arien (og dens operatiske og litterære kilder) kan fortolkes i forhold til filmens hele. Muligens er det mer interessant enn referansene til August Strindberg og Friedrich Nietzsche. Det vet jeg ikke enda. Så det får bli en annen gang.

Tags: , , , , , ,

One Response to “Lascia ch’io pianga”

  1. ZaragozA Says:

    Samme arie ble også brukt i Bo Widerbergs “Lust och fägring stor”.

Leave a Reply

