Billedforbudet i opera og film

Lesere av bloggen vil ha oppdaget min fascinasjon av Moses-figuren, mannen Norman J. Fedder, i artikkelen “Dramatizing the Torah: Plays about Moses,” kaller “Judaism’s ‘superstar’.” Jeg skrev min doktorgradsavhandling om Arnold Schoenbergs (se Arnold Schoenberg Center) opera Moses und Aron (1930-32), og har aldri siden sluttet å arbeide med den operaen. I den forbindelse vil jeg også gjøre oppmerksom på siste webpubliserte nummer av The Opera Quarterly (Volume 23, number 4, autumn 2007), som har denne operaen som tema, og som bringer mer interessant inn i diskusjonen for min del. Jeg har vært opptatt av stemmene i denne operaen (se tidligere post om “Operatiske stemmer” der det også finnes video fra en framføring av operaen).

Et av de store temaer i operaen er det jødiske billedforbudet. Og det er noe paradoksalt over å lage en opera “om” billedforbudet, gitt at det er den musikalske sjanger som kanskje i størst grad nettopp forholder seg til bilder – og iscenesettelser. Men et desto større paradoks er det at denne operaen så har blitt filmatisert. Men i 1973 laget Jean-Marie Straub og Danièlle Huillet en filmadaptasjon. To scener finnes på YouTube. Her er først åpningen, der Moses og stemmen fra tornebusken (en multiple stemme) er i en slags dialog:

I forbindelse med Moses’ stemme se også min tidligere post “Han stammer.” Den andre scenen er dansen rundt gullkalven (se også tidligere post “Gullkalven”):

Det er et “problem” at Straub og Huillet gjør Schoenbergs uferdige opera “ferdig” og filmatiserer tredje akt også, men rent bortsett fra det, som i én forstand er en detalj, er dette riktig interessant filmatisert. Og mer tankeføde.

En av artiklene i The Opera Quarterly, Daniel Albrights “Butchering Moses,” gjorde meg også oppmerksom på en statue jeg ikke hadde hørt om før, Joseph Kiselewskis terrakottastatue av Moses fra Syracuse University:

mosesveil

Her har Moses horn, som han har i store deler av tradisjonen, inkludert Michelangelos statue (fra 1513-15):

200px-Moses_San_Pietro_in_Vincoli

Da Kiselewskis statue ble avdekket i 1965 ble det stor oppstandelse da flere mente Moses så ut som en demon (se her). Her synes altså billedforbudet å gå videre, og også å gjelde Moses selv. Som lesere nok forstår, min fascinasjon blir ikke mindre med årene.

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

