Lamentatio

Faste lesere vil ha funnet ut at Mike Patton innehar en av mine absolutt favorittstemmer. Det er så mye den mannen kan, og så store variasjoner i uttrykket. Og jeg synes alltid det er interessant å høre ham, selv i rimelig straightforward popmusikk (noe han egentlig knapt synger, men enkelte sanger ligger likevel tett opp til det). Her, derimot, er et spor i en litt annen gate. Det er “Lamentatio” fra Eyvind Kangs plate Athlantis (fra 2007, som jeg også blogget om her).

Et annet spor med Patton som jeg gjerne ville vist, må dere klikke dere til selv. Her. (Embedding disabled på YouTube). Men jeg vil absolutt anbefale alle å se – og høre – sporet. Det er fra en turné med Moonchild fra 2006. Og her er det Patton som synger “Litany IV” fra John Zorns Six Litanies for Heliogabalus (fra 2007, og som jeg har blogget om her og her). Det er noe fascinerende å se en mann som står og skriker til et partitur. Og klangen. Stemmeprakt er muligens litt mye sagt akkurat her, men jeg synes likevel det er flott.

Tags: , , ,

Leave a Reply

