Shhoctavoski i brennpunktet

Den 26. mars ble Geir Jenssens verk Shhoctavoski urfremført av Bergen Filharmoniske Orkester under Borealis-festivalen (se post med link til min anmeldelse her, og en bakgrunnsartikkel som toucher innpå verket her – i kommentarene på siste posten skriver jeg også mer om verket). Deretter smalt det. 1. april (og jeg tror nok datoen er tilfeldig) skrev Torstein Aagaard-Nilsen en artikkel på Ballade.no med tittelen “Misbrukt mulighet,” der Jenssen levnes lite ære (for nå å si det mildt). Jenssen svarte med “Militærkomponistens misunnelige krasjlanding,” og deretter gikk det slag i slag (ja, unnskyld krigsmetaforene), med blant annet Glenn Erik Hauglands “Kjedelig, rett og slett.” Det er også andre artikler og intervjuer på Ballade.no. Nå sist Ida Habberstads “Arrangøren sitt ansvar?”

I kveld tas så debatten til et nytt medium, og blir å høre i radioen, nærmere bestemt i programmet “Musikk i brennpunktet” på NRK P2 kl. 21.03 (det bør la seg finne på nettradio også). Der er det blant annet en samtale eller debatt mellom journalist Bodil Johanne Jensen, Geir Jenssen, Sten Cranner fra Bergen Filharmoniske Orkester, og undertegnede. I tillegg får vi høre Shhoctavoski, i opptak fra urfremføringen, så da har i det minste framtidige debattanter hørt det verket de diskuterer/kritiserer. Så får vi se om verket klarer overføringen til radiomediet – akkurat det er jeg litt skeptisk til.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “Shhoctavoski i brennpunktet”

  1. Gaute Says:

    Hvordan gikk debatten på eteren?

    Jeg leste litt artiklene på ballade, og det var litt av en ballade de stelte i stand helt på egenhånd. Det var morsomt å lese at det var dirigenten som hadde lagt på reverb og ekko, for å gjøre det stykket mer “biosphere-ish”.

  2. Erik Steinskog Says:

    Jo takk, jeg synes det var en helt ok debatt i går kveld. Jeg tror du skal kunne høre den via nettet hvis du går inn her (og klikker på 22.04). Samtidig var det vel talende for debatten at motsetningene var annerledes representert enn på Ballade. Men i tillegg ble stykket også spilt, om enn jeg må innrømme at jeg synes det lød veldig annerledes i radio enn i salen (men jeg hørte også programmet via pc). Etter stykket anmeldte også to nrk-journalister, Nina Krohn og Svein Terje Torvik, verket, men de anmeldelsene kan også leses her og her.
    Interessant nok, og beslektet med din kommentar om mer biosphereks; det er liten tvil om at Jenssens alias har vært viktig her både for de valgene dirigenten gjorde og for hvordan anmeldere går til verket.

  3. gauteandersen Says:

    Jeg hørte på debatten, og det virket på meg som om Bodil J. Jensen forgjeves prøvde å pense det hele over på en håndverksdiskusjon. Flott at dere styrte unna!
    Det var synd at Geir Jenssen følte seg sånn hundset i etterkant av premiæren, det gjør kanskje at terskelen blir høyere for at noe liknende kan skje igjen.

    Forøvrig hadde Andreas Ervik en liten kommentar om det i dagens Morgenblad: “Dyktige Dilletanter”.

Leave a Reply

