Everybody’s got their own hero

Jeg er visst i Bob Dylan modus for tiden. Og kom over et interessant konsertopptak. Som jeg skrev om i går snakker Dylan i et nytt intervju om hvordan publikum tenderer til å like ulike perioder hos ham. På denne videoen spiller han “In The Garden” live med Tom Petty. “In The Garden” er fra Saved (1980), som hos mange fans er en plate de helst vil glemme. Men skal jeg være ærlig synes jeg også den platen har sine sider. Live-utgaven her er dog rimelig annerledes enn utgaven fra plata (utgaven fra plata kan høres her). Live gjør han en helt annen rocka utgave, og det er rimelig tøft det hele. Introduksjonen er også fantastisk. Han skal synge en sang om sin helt, og alle har en helt sier han, og spør så ut i publikum hvem deres helt er. Hans første forslag er Mel Gibson (og dette er i 1986, noe som vel må innebære at referansen er til Mad Max), hvorpå han sier “Alright! Let’s hear it for Mel Gibson!” Andre forslag er Michael Jackson, Bruce Springsteen, men han har altså sin egen helt:

Og når Dylan åpner med utsagnet “Everybody’s got their own hero” kan jeg ikke unngå å bli minnet på coverteksten på Jamie Safts plate Trouble (Tzadik, 2006): “Every man has his Rabbi – let me introduce you to mine…” Og platen inneholder da versjoner av åtte låter av Dylan (se også her).

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

