Før morgendagen

I morgen spiller Antony and the Johnsons (myspace) i Grieghallen. Og jeg har gledet meg lenge (se tidligere poster her). Oppladningen kan også ta veien om denne dokumentaren. Den er ikke helt ny, men har noen fantastiske bilder.

Dokumentaren er laget av Sterile Cowboys & Co.

En av låtene som høres underveis er “Cripple and the Starfish,” og i den forbindelse vil jeg gjerne også henlede oppmerksomheten på Eva Haywards artikkel “Lessons From a Starfish,” fra Noreen Giffney & Myra J. Hird (eds.), Queering the Non/Human (Aldershot: Ashgate, 2008). En litt annen utgave av samme artikkel finnes også i WSQ: Women’s Studies Quarterly, Vol. 36, Nrs. 3-4 (2008), sidene 64-85 (se her). Det er enda ikke skrevet så mye akademisk om Antony, men denne artikkelen er tankevekkende, om enn jeg selv tenker i noen andre baner (som kan ses i min artikkel “Voice of Hope” fra Trikster). Fra youtube-opptak kan det virke som om Antony snakker en del rundt denne sangen på turneen. Her er opptak fra Toronto 17. februar:

Toronto-konserten er den samme jeg tidligere har hentet coveren av “Crazy in Love” fra. Jeg synes han gjør fantastiske coverversjoner, så her, til slutt noe han nok ikke kommer til å spille i morgen: “As Years Go By.”


Selv om låten er skrevet av Mick Jagger og Keith Richards, er Marianne Faithfulls versjon likevel en slags “original.” Her er hun live fra 1965:

Og i den forbindelse må jeg igjen få anbefale hennes siste plate Easy Come, Easy Go, der hun synger en flott duett sammen med Antony med en cover av Smokey Robinson and the Miracles’ “Ooh Baby Baby.” Dagbladet melder for øvrig i dag at det skal lages film over Faithfulls biografi.

Wyatting har lagt ut referanse til resten av forberedelsesarbeidet til i morgen (og en hyggelig link hit).

Tags: , , ,

Leave a Reply

