Power in the Blood

I forlengelsen av gårsdagens post om jødisk hip-hop ble jeg sittende å høre på Blood of Abraham. Dette er også hip-hop med sterke innslag av jødiske referanser, som man eksempelvis kan se på videoen til “Stabbed by the Steeple”:

Samtidig er det store kontraster til eksemplene jeg spilte i går. Kontrastene gjelder alvoret, og dermed en helt annen tone i referansene. Men det er også en annerledes musikalsk ledsagelse her; stilistisk er dette vestkyst-hip-hop, men uten de stadige referansene og fordoblingene av andre bands.

Snarere er det hos Blood of Abraham en slags felles agenda mellom jøder og afrikanskamerikanere. Det kan ses i videoen til “Calling All Citizens,” der artistene selv ikke er på billedsporet, og man i stedet har hyret inn skuespillere til å lip-synce. Her er det altså en diskrepans mellom billedsporet og lydsporet, en diskrepans som delvis har med en svart/hvit-tenkning å gjøre. Samtidig er denne diskrepansen knapt mulig å oppdage; den krever en viten ut over bildet. Mens videoen selv i første omgang kan virker relativt ordinær:

“Stabbed by the Steeple” er fra Future Profits (1993), mens “Calling All Citizens” her hentet fra Eyedollartree (2000). “Calling All Citizens” har også will.i.am med som gjest, og han er også med, og gjør sin platedebut, på Future Profits – under navnet Will 1X. På denne er han, sammen med Eazy-E, med på sporet “Niggaz and Jewz (Some Say Kikes),” en låt som til de grader viser til et slags fellesskap mellom afrikanskamerikanere og jøder.

Bandnavnet Blood of Abraham er på mange måter en genistrek. Her er en referanse som knytter an til urpatriarken, og dermed for forbindelser mellom bokens folk (og her er folk en flertallsbetegnelse). Dermed etableres også i en eller annen en forstand, en forbindelse mellom jødedom, kristendom og islam, en forbindelse som også kunne anvendes innenfor hip-hop miljøet, der islam ikke er helt ukjent.

På den andre siden er selvsagt blodet også en betent metafor. Både som metafor for blodsbånd, og en forstilling om samfunn bygget på blod – der denne metaforen også har blitt brukt i sammenhenger som er politisk svært problematiske – men også som metafor hentet fra antisemittismens og rasismens historie. Blodet kan altså fortolkes som en fellesskapsmetafor, men også som en metafor for ekskludering og forfølgelse.

Jeg kom i tanker om en annen referanse til blod også; Jesu blod. Innenfor nattverden er Jesu blod selvsagt knyttet til det kristne sakrament. Men nettopp derfor har det også blitt forstått som en veldig kraftig metafor innenfor deler av kristendommen. Som i låten “Power in the Blood” skrevet av Lewis E. Jones i 1899, her framført av Mahalia Jackson:

Dette er selvsagt en helt annen musikk enn vi hører hos Blood of Abraham. Men kanskje nettopp derfor åpner det for diskusjoner av disse musikkenes forhold til rase (eller etnisitet). Vi vet jo at den musikken som fortsatt kalles Negro Spirituals ofte anvender jødenes historie som speilbilde, altså at slavenes forhold i USA og jødenes forhold i Egypt blir sett på som å ligne hverandre.

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: