Skal vi nå anmelde anmeldelsene?

Er det farlig å anmelde plater? Spørsmålet er ikke ironisk ment. NRK og Dagbladet melder at Åge Sten Nilsen har klaget Nettavisens Side2 anmeldelse av hans siste plate, Glamunition, inn for PFU. Og, Brynjar Meling, som har ført klagen i pennen, hevder at anmeldelsen – og la meg minne om at dette i utgangspunktet er en plateanmeldelser – er i strid med straffelovens § 247, det vil si ærekrenkelse. Poenget – eller “problemet” – er at Nettavisen illustrerer sin anmeldelse med en annen form for anmeldelse, nemlig et reelt skjema for politianmeldelse. Jeg kan godt se at det var en slem måte å slakte på – en ener på terningen er sikkert ille nok – men straffeloven?

Tags:

5 Responses to “Skal vi nå anmelde anmeldelsene?”

  1. Greger Says:

    Hvis du liksom er rocker, noe jeg tror de gutta tror de er, så må du jo bare drite i sånt. han er jo skjørere enn tanta mi. Dagens latter. Takk til Åge Sten Nilsen. Terningkast, med hele maxiyatzybunten: seks enere.

  2. haha Says:

    Synes plateanmeldelsen var morsom, jeg. Artisten mangler visst humoristisk sans🙂 Man må være komplett idiot om man tror at fyren virkelig er anmeldt til politiet bare fordi det skjemaet er avbildet, så han og Brynjar Meling bør ikke komme noen vei. Han har ingen grunn til å føle seg fornærmet, ærekrenket eller noe som helst.

  3. Ivar Says:

    Også andre har ment noe om denne musikken; se f.eks. avisa Nordlys: http://www.nordlys.no/kultur/musikk/article4135561.ece. Innholdet i kritikken er den samme som politianmeldelsen, men formen er altså noe mer konvensjonell.

  4. piw Says:

    Humor? Jeg veit at Åge er en person med et tonn humor, og som tåler å bli skrevet mye dritt om. Men, det denne jornalisten har gjort er rett og slett for dumt !
    Hadde det vært hvem som helst anna artist i norge dette hadde skjedd med, så hadde folk støtta… Det er bare fordi Åge og WW generelt blir sett ned på, totalt uten grunn

  5. Erik Steinskog Says:

    Her var det flere innspill. Og jeg vet ikke om jeg klarer å skrive hva jeg mener i forhold til tingene. Jeg har, for å være ærlig, ikke hørt platen, i det minste ikke enda.
    Jeg vil gjerne ha anmeldelser som også kan være humoristiske, men som jeg skrev i posten min, jeg kan godt se at det var en slem måte å slakte på. Men av egen erfaring vet jeg at det faktisk er mye enklere å anmelde en god plate (altså en plate man som anmelder liker) enn en dårlig. Det jeg reagerer på i den aktuelle saken er å trekke inn PFU. Og referansene til straffeloven. Jeg synes vel ikke helt proporsjonene er i orden da.

Leave a Reply

