Vatikanet i disse dager

For et par dager siden satt jeg og leste aviser på nettet, og ble fristet til å skrive en bloggpost med tittelen “Vatican 2.0.” Det viser seg nemlig at Vatikanet oppdaterer sin mediestrategi, og i den forbindelse blant annet har sin egen youtube-kanal. I en viss forstand er en slik oppdatering en logisk konsekvens av Vatikanets liv gjennom århundrer, og jeg har alltid ment at man kunne gjøre et rimelig godt argument for den katolske kirke, og kanskje særlig jesuittene, som det første globale medienettverk (Vatikanets egen fortelling om medieutviklingen kan ses her). Den andre assosiasjonen som kunne komme med Vatican 2.0 er i en slags kontrast til Vatican II, som i denne sammenhengen skulle være det andre vatikankonsil (som fant sted mellom 1962 og 1965), som kort består i en modernisering av den katolske kirken (altså enda en oppgradering). Men som mange har fått med seg, og som innenfor populærkulturen vel først og fremst ble allment kjent i forbindelse med Mel Gibsons The Passion of the Christ (fra 2004), er det også innenfor katolisismen mange som er uenige i den retningen den katolske kirken tok etter Vatican II, og som forsøker å reetablere en eldre teologi og en eldre praksis.

Det ble aldri noen bloggpost om Vatikanet på youtube. Men det kan likevel være på sin plass å minne om det. For nå er Vatikanet i nyhetene igjen, og det er to anledninger denne gangen. For det første har Vatikanet gått rimelig kraftig ut mot Barack Obamas endring av lover i USA. Obama har fjernet forbudet mot å bevilge penger til internasjonale grupper som gir råd om abort, og dette faller den katolske kirken tungt for brystet. Her er, med andre ord, alt ved det samme. Men i den andre anledningen kan man spørre om alt fortsatt er ved det samme, eller om vi her ikke snarere nettopp ser en tilbakevending. Kanskje en tilbakevending til noe som aldri var, men likevel. Pave Benedict XVI har nemlig rehabilitert fire biskoper som har vært ekskommunisert siden 1988. Og alle fire tilhører Fraternité Sacerdotale Saint Pie X, en svært konservativ gruppering innenfor den katolske kirken (sspx som de heter på engelsk; deres amerikanske site er her). Mest kontroversieltvære Richard Williamson, som her i forrige uke ble intervjuet på svensk tv (Uppdrag granskning), og der sier at han ikke tror det fantes gasskamre under den andre verdenskrig, og at han antar at cirka 300000 jøder døde i konsentrasjonsleirene. Jeg har store problemer med å la en Holocaust-fornekter komme til orde her på bloggen (han sier endog “quote unquote Holocaust”), men så er det i hvert fall ingen fare for feilsitering.

Vi har hørt lignende påstander tidligere, men da stort sett fra andre kretser enn kirken. Og den interreligiøse dialogen som Pavekirken har antydet de er tilhengere av, får definitivt en knekk med slike utsagn. Vatikanet hevder at de ikke er enige med Williamsons utsagn, og at hans rehabilitering ikke skal ses i sammenheng med utsagnene. Men nyheten flyr likevel verden rundt. Og det er også noen rimelig ubehagelige kommentarer på youtubesiten der intervjuet med Williamson finnes (som, må jeg presisere, altså ikke er publisert på Vatikanets egen youtube-kanal). Det kan altså virke som om Vatican 2.0 ikke egentlig er på trappene. Og det er forstemmende at kirken ikke i sterkere grad kritisere Williamson, men nærmest lar hans utsagt får være et blant mange.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: