If you find earth boring ….

flyer_web

Tirsdag 20. januar kl. 19.30 holder jeg et innlegg om afronauter på Karrierebar, Flæskegade 57-67, i København. Det er AUX som står bak arrangementet. Og det er fri entré. Innlegget sentrerer rundt Sun Ra, men vil, i tradisjonen, bevege seg fra det antikke Egypt til outer space. Og jeg lover adskillige musikkeksempler. Etter foredraget blir det DJ-sett med Martin Dejean. Se mer på AUXs hjemmesider.

sunra_web

Tags:

11 Responses to “If you find earth boring ….”

  1. Ole Says:

    Det er en flot plakat, men hvad er en “talk”?

  2. Erik Steinskog Says:

    Ole: Nå er ikke dansken min helt operativ, men for egen del har jeg tenkt “talk” som et foredrag. Jeg tror ikke det er så langt unna hva resultatet blir i hvert fall.

  3. Ole Says:

    Hæ… “oplæg” ville nok være det lidt mere danskklingende ord, hvis det skal lyde mindre formelt end “foredrag”. Men det lyder nok stadig mere formelt end en “løs snak”. Måske driller jeg, men jeg undrede mig bare lidt over sætningen, der begynder på engelsk og så bliver til dansk🙂

    Under alle omstændigheder fik det mig til at slå de nævnte grupper op og lytte til dem, så tak skal du have.

  4. Erik Steinskog Says:

    Måske driller du lidt Ole, og en charme med det danske sprog er jo inkluderingen av engelske ord som nærmest bliver danske (som whatever for exempel). Og jeg er klar over oplæg (som heter innlegg på norsk). Hvorvidt oplæg er mindre formelt end foredrag handler vel også om kontekst. Anyway (som man gerne siger på dansk), det er musiken – og dens kontekst – som er mest interesant her. Så hvis du fant noget god lyd her er det måske det vigtigste. (Og så beklager jeg de feil i min dansk som måtte findes i denne kommentaren…)

  5. Ole Says:

    Der er ingen grund til at beklage, at du ikke behersker det tidligere koloni-sprog perfekt🙂 Norsk (den ene af de to norske sprog) er jo bare dansk stavet korrekt. Jeg er selv egentlig (juridisk) svensker, men jeg kan ikke stave på svensk, for jeg gik i dansk skole. Når jeg er i selskab med svenskere og nordmænd, så slår jeg ret hurtigt over i et “kaudervælsk” blandingsnordisk… hmm, hvor kommer ordet “kaudervælsk” egentligt fra. Det må jeg lige slå op.

    Men tak for musikken.

  6. Erik Steinskog Says:

    Det kommer fra tysk Kauderwelsch, og den danske wikipedia hevder det er brukt om det rætoromanske (‘vælske’) sprog, som det tales omkring Chur (‘Kauer’) i Schweitz, mens norske CAPLEX har en annen etymologi, og hevder det er kremmerspråk ‘kauderer’ og ‘welsch’. Men dermed er det selvsagt i Wörterbuch der Brüder Grimm du skal søke – her.

  7. Ivar Says:

    Ok, noen frie tankesprang her, men etter å lest det du har skrevet om det afronautiske – og ikke minst, la oss kalle det coverversjoner av både musikk og av ideer – kom jeg i tanker om det norske bandet Baba Nation.

    Baba Nation hadde en viss suksess i Norge mot slutten av 1990-tallet og med sin funkpop dro de, så vidt jeg kan skjønne, forsøksvis både musikalske og mytologiske veksler på den afroamerikanske funktradisjonen (selv om det hele låt atskillig mer Radio1-tilpasset etter at David Eriksen hadde gjort produsentarbeidet). Med forbehold om at hukommelsen min er riktig, mener jeg f.eks. at bandet bokstavelig talt kjøpte seg en stjerne på nattehimmelen i forbindelse med lanseringen av førsteplata – som en del av imagebyggingen. Men selv om virkemidlene ligner, må man formode de hadde et annet sosialt og politisk prosjekt enn f.eks. Sun Ra.

    Men likevel og ad ad navnet Baba Nation: I følge bandet selv skulle “baba” bety noe i retning av ”navnet på det lille vesenet som får frem det gode som finnes i ethvert menneske” (jfr. http://www.rockipedia.no). Altså noe i retning av en “love ethic” (jfr. Paul Gilroy om “love ethic” vs. “work ethic”). Helt på høyde med prosjektene til f.eks. George Clinton o.a. altså, men annerledes likevel.

    Selv assosierer jeg navnet Baba Nation mer i retning av etternavnet til Homi K. Bhabha og første del av tittelen til hans bok Nation and Narration (Routledge 1990). Sannsynligvis ikke intendert fra bandets side, men beleilig nok, særlig siden boka jo, som kjent, bl.a. tar opp forhold mellom forestillinger om (mytologiseringer og tap av) sted og autentisitet – noe som igjen bringer den assosiative tanken tilbake til (begrunnelser og behovet for) de utopiske prosjektene til afronautene. Jfr også Graham Lock: Bluetopia. Visions of the Future and Revisions of the Past in the Work of Sun Ra, Duke Ellington, and Anthony Braxton (Duke University Press, 1999) – nok ei bok jeg regner med du kjenner til.

    Med bandfenomen som Baba Nation har vi altså en europeisk variant – en likhet med forskjeller – av afroamerikanske prosjekter, som de afronautiske du nevner. For det andre, synes man her også å ha med å gjøre et fenomen som ikke bare slår musikalsk og idemessig mynt på tradisjoner og myter, men som også endrer det politiske meningsinnholdet til den afronautiske fortellingen. Om man – med henvisning til dem som skriver i kjølvannet av Bhaba – skal gå så langt som å snakke om kolonialisering av det afronautiske Utopia, er jeg usikker på, men det kan kanskje være verdt å tenke litt over.

    Vel, vel. One small step for man, a giant leap for mankind? Neppe, men morsomt likevel. Lykke til med opplegget på tirsdag!

  8. Erik Steinskog Says:

    Hei Ivar,
    Og takk for kommentar. Jeg liker din Bhabha/Baba Nation and Narration kobling, om enn jeg må innrømme at lyden av Baba Nation bare er en vag erindring. Og ja, jeg har lest Locks Blutopia. Ikke minst synes jeg Anthony Braxton delen der er fascinerende, siden man så får en forbindelse mellom den afrikanskamerikanske avantgarden – post-Coltrane saxofon – og den europeiske samtidsmusikkavantgarden. Skulle man lete etter en europeisk ‘brother from another planet’ er det vel Karlheinz Stockhausen som er den mest opplagte kandidaten. Og ellers, i bokverden, kan jeg varmt anbefale to bøker knyttet til fenomenet: Kodwo Eshum, More Brilliant Than The Sun: Adventures in Sonic Fiction (London: Quartet Books, 1999) og Alexander G. Weheliye, Phonographies: Grooves in Sonic Afro-Modernity (Durham: Duke University Press, 2005).

  9. Ivar Says:

    Takk for svar – og takk for det som ser ut til å være interessante litteraturtips! Apropos bøker og forholdet Braxton og f.eks. Stockhausen, så minner jeg også om Ronald M. Radano: New Musical Figurations. Anthony Braxton’s Cultural Critique (The University of Chicago Press, 1993). En, etter min beskjedne mening, meget lesverdig bok.

  10. Erik Steinskog Says:

    Ja, Radanos bok er meget lesverdig. Jeg har sans for hans diskusjon av musikk og kultur i Chicago – som i en viss forstand er relevant både i dag (i forhold til presidentinnsettelse) og også knyttet til det afronautiske og avantgardistiske. Radano skriver om forbindelser som knytter AACM, Sun Ra og Earth Wind & Fire sammen. Og det er jo en god blanding.

  11. Erik Steinskog Says:

    Det er nå lagt ut et lite referat, samt bilder fra event’en på AUXs hjemmesider. Se her.

Leave a Reply

