Dansbandscovers

Jeg har ikke skrevet så mye om Sverige her på bloggen, men nå har jeg funnet en anledning. De siste månedene av 2008 gikk en serie i Sveriges Televisjon kalt “Dansbandskampen.” Jeg må innrømme at jeg aldri helt har forstått den statusen dansband har i Sverige. Ikke så å forstå at det ikke finnes dansband i Norge, men i Sverige er det så mange av dem, og de har en popularitet og en plass i kulturen som jeg bare ikke helt forstår. Dansbandskampen fungerte som mange andre musikkonkurranser, der bandene ble stemt ut / slått ut etter hvert, og der man så skulle kåre Sveriges beste dansband. Finalen gikk av stabelen 20. desember, og vinneren ble Larz Kristerz. Her er deres versjon av “Yester-me, Yester-you, Yesterday,” av programlederen kalt en foxtrot!

Og her, deres versjon av “Purple Rain.”

Jeg har sagt at alt kan bli til coverversjoner, og det står jeg ved, og her spilles Prince-klassikeren med de fleste triksene i dansebandboken, men jeg må innrømme at stor musikk synes jeg likevel ikke det blir. Men altså, et lite blikk inn til nabofolket. Og suksessen fortsetter: finalistene skal på turné her til våren, og SVT har allerede begynt med påmeldinger til neste år. (Og for de som vil ha mer, hele finalen i Dansbandkampen ligger ute på SVTs websider).

Men for de som synes det ble for mye med dansebandutgavene er det her en liten bonus: Her er Stevie Wonder med “Yester-me, Yester-you, Yesterday”:

Mens Prince med “Purple Rain” kan høres live her (Prince er som kjent ingen stor fan av youtube, så det er lite å hente der).

Tags: , ,

Leave a Reply

