Årets plater

Kåringer av årets plater vekker hvert år nysgjerrighet og forargelse. Og selvsagt er det noe tilfeldig over slike kåringer. I fjor gjorde jeg en treposts utgave med nedtelling av de tre platene jeg fant best (se her, her og her). Men i år har jeg rett og slett satt opp en topp 10 liste. Når det er sagt, jeg har selvsagt ikke hørt alle platene som er kommet i 2008. Det er mange plater jeg ikke har hørt; deriblant sannsynligvis plater jeg ellers kunne ha satt på denne listen. Et annet kjennetegn ved listen her er at den inneholder plater fra mange sjangere. Dermed er sammenligningen – som nødvendigvis må være der for å lage en prioritert liste – på mange måter enda vanskeligere enn om man snevrer inn sjangerdimensjonene. Men på tross av dette, her er altså min liste for i år.

  1. Hercules and Love Affair, Hercules and Love Affair (se også her)
  2. Benga, Diary of an Afro Warrior (mer her)
  3. Trinacria, Travel Now Journey Infinitely (mer her)
  4. The Bug, London Zoo (mer her)
  5. Bernd Alois Zimmermann, Canto di Speranza
  6. John Zorn, The Dreamers (mer her)
  7. The Core, Golonka Love (mer her)
  8. Ellen Ugelvik, George Crumb: Makrocosmos (mer her)
  9. The Raconteurs, Consolers of the Lonely
  10. Navyelectre, The Mourning (mer her)

Jeg lar listen stå slik, uten kommentarer og begrunnelser, selv om jeg altså selv mener å kunne gi begrunnelser for den. Jeg kunne også fortsatt listen, og satt opp de neste fem også, men det lar jeg være. Kommentarer mottas gjerne, både hva som eventuelt mangler og kritikk av utvalget. Samtidig, og igjen, jeg er fullstendig klar over at listen er idiosynkratisk (det er slike lister med nødvendighet).

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

