Once More, With Feeling

I morgen, tirsdag, deltar jeg på et seminar ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. På seminaret ‘Musical Bounds and Boundaries’ skal Anahid Kassabian (University of Liverpool) forelese med tittelen “TV Musicals and Camp: A Strange Story of Retraction,” der hun særlig tar for seg musikken i to episoder av tv-seriene Buffy the Vampire Slayer og Hercules. Jeg er en av fire som skal komme med respons etter innlegget, og mitt fokus vil, som denne bloggpostens tittel tilsier, være på Buffy-episoden, som nettopp har tittelen “Once More, with Feeling” (først sendt 6. november 2001).

Og det har vært fascinerende å lese i forhold til serien. Eksempelvis fant jeg et internasjonalt tidsskrift for “Buffy-studies” – Slayage. Og jeg fant noen artikler som har gitt meg litt ekstra å tenke på, og da ikke minst Jon Strattons “Buffy the Vampire Slayer: What Being Jewish has to do with it” (fra Television & New Media, Vol. 6, No. 2, 2005), som riktignok handler om tidligere sesonger av Buffy, men som likevel er interessant for min inngang til serien. (Faste lesere vil muligens huske at jeg siterte Stratton også i denne posten). Som Jonathan Boyarin skriver i Thinking in Jewish er det en generell “Jewish tendency to view citation as more authoritative than originality,” og hva passer så bedre enn “once more, with feeling”? Samtidig er det også noe interessant med vampyrenes rolle i det nittende og tjuende århundret, og det kan kanskje også bli et tema i morgen (og et tema jeg delvis berørte her).

Leave a Reply

