Mickey Mouse (80)

Som vi kan lese i Dagbladet i dag er det muligens en tilsnikelse, men i dag feires 80-års-dagen til Mickey Mouse. Og det skyldes at 18. november 1928 kom “Steamboat Willie”

Tags:

6 Responses to “Mickey Mouse (80)”

  1. narkofylla Says:

    Les også om fatwaen mot Mikke Mus.
    http://narkofylla.wordpress.com/2008/11/16/fatwa-mot-mikke-mus/

  2. Erik Steinskog Says:

    Vel, jeg vet ikke om jeg synes det var så mye å lese, men enn så lenge har jeg tilgode å sensurere innlegg til kommentarsporet her. Du burde jobbe litt mer med prosaen din – og argumentasjonen (som gjerne kunne være der). Men muligens sier bloggnavnet ditt mer enn du aner.

  3. Sindre Says:

    Ser uvanlig fresh ut til 80 å være.. Botox?

    Iallefall, Savner gamle Donald & Mikke. Playhouse Disney har ødelagt hele jævla Andeby.

  4. Lars Says:

    Mikke er for meg en kjedelig, ekstremt innkompetent wannabe detektiv som handler helt utenfor lov og rett med blankofullmakt fra det ekstremt korrupte politi regimet i andeby. Lov og rett i andeby generelt vitner mest om tilstandene i blodige diktaturer. Han er tilsynelatende moralsk, men mangler når alt kommer til alt, fullstendig moralsk og etisk tyngde. Han løser så og si alle sakene sine utelukkende med en flaks som bare overskygges av fetter Antons.

    Det virker for meg som holdningene, og mangel av sådanne, som kommer fram gjennom lov og rett i andeby, er et speilbilde av det amerikanske samfunnet, og har for meg kuliminert i den komplett udugelige idioten Bush.

  5. Erik Steinskog Says:

    Lars:
    Det har definitivt vært ulike fortolkninger både av Walt Disney og av Mickey Mouse. En fortolkning, som er helt annerledes enn din, er knyttet til antisemittisme, og dermed delvis til hvordan fascismen og nazismen så jøder som mus (en parallell som har hatt diverse problematiske historier ved seg, og som nok er materiale for en egen bloggpost etter hvert). En annen, som er nærmere din fortolkning er knyttet til kapitalismen – og da er vi muligens i USA-domenet du beskriver. Men se i den sammenhengen morgendagens (sic) artikkel i Times, som jeg synes er interessant lesning (se her). Ellers virker det som at du skriver om en relativt “ny” Mickey. Detektivrollen er knapt å se i de “klassiske” filmene, som, for eksempel, det som vel må sies å være min favoritt, “The Sorcerer’s Appretice,” som er del av Fantasia fra (1940), med musikk av Paul Dukas. Det er en fantastisk scene som du kan se her. At tittelen også refererer til Goethes “Der Zauberlehring” fra 1797 gjør det ikke verre. Her er dimensjoner av hva man pleide å kalle høy og lav kultur, her er tidsrom uten like, Goethe fra 1797, Dukas fra 1897 og Disney fra 1940, med andre ord, et litt mer komplekst bilde enn det du tegner i din kommentar.

  6. Tore Erland Says:

    Jeg har vokst opp med Mikke Mus og i en alder av 42 år så ser jeg forsatt jevnligt på tegnefilmene fra Disney. Selv om Mikke er min favoritt, så må jeg også digge alle de andre figurene i Andeby og spesielt Langbein, som minner litt om meg selv.
    I dag har jeg alle filmene på Dvd og så vidt jeg vet så har jeg alle kortfilmene og et par langfilmer som inneholder Mikke Mus. Fra hans sort/hvit tid og frem til i dag. De første årene var det Walt Disney som hadde stemmen til Mikke på filmene. I dag lages det Mikke klubbhus, som vises på tv, og dette synes jeg er et greit program også for voksne som liker Mikke.
    Sindre over her sier at Playhouse Disney ødelegger hele Andeby og de som bor der. Jeg har også sett litt på dette og kan ikke si at det er noe jeg vil samle på. Men for de minste er dette helt topp og de lærer jo også av det. Disney er jo tross alt til for de små.
    Men tilslutt må man også huske at Disney er mye mer enn bare Mikke, som sammen med Tingeling brukes som faste logoer på produktene og filmene til Disney. Selskapet lager også mye andre type filmer og programmer, og deres CV er ganske stor i det området. Alt fra den “Eventyrlige flukten” til “Narnia” pluss mye mer. Jeg selv har nesten 500 disney filmer i samlingen min i dag og jeg kan bare si en ting: Jeg elsker Disney og spesielt han gamle Mikke. Gratulerer med dagen….

Leave a Reply

