Celli, disco, rock

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, internettet gir nærmeste uendelige muligheter for å høre musikk man ellers nok aldri ville hørt. Og det er nærmest tilfeldig hvordan man kommer over det. Jeg kan, med andre ord, ikke gjøre rede for hvordan jeg fant Melo-M, et latvisk band med besetning tre celli og slagverk. (Og ja, det har relasjoner til musikk jeg har spilt før, eksempelvis her og her). På deres hjemmeside får vi credentials, og de har da bakgrunnen i orden, men det er langt fra standard cello-musikk (hva nå enn det er) de er mest kjent for. På deres myspace kan man høre dem spille covers av Beatles, Johnny Cash, og mer.

Og et eksempel er deres video-utgave av “Daddy Cool,” gjort sammen med Maizie Williams, originalmedlem av Boney M (Boney Ms utgave av “Daddy Cool,” fra 1976, kan ses her).

Men disco for cello er ikke nok. Og heller ikke celli og slagverk. Så her er “Final Countdown” live med Melo-M og Liepājas simfoniskaias orķestries (originalen av Europe kan ses her eller i en live-utgave her).

Så muligens får bandet her understreket at symfoniorkester har den lengste historien i Europa som coverbands. (Ellers har jeg postet ”Final Countdown” tidligere, med Laibachs cover, se her). (Og ja, Wildes Holz som jeg skrev om i forrige post, har også gjort “Final Countdown,” og den kan ses her).

Tags: , ,

Leave a Reply

