Ennio Morricone (80)

For en stund siden skrev jeg i Bergens Tidene om filmmusikk generelt og om Howard Shore spesielt. Men i dag er det tiden for å markere en av de virkelig store filmmusikkomponister. Ennio Morricone fyller 80. Listen over filmer han har bidratt til er lang, og jeg regner med som en selvfølgelighet at alle av bloggens lesere har hørt mye av hans musikk.

Her er et opptak der Morricone selv dirigerer orkester som spiller temaet fra The Good, the Bad and the Ugly (fra 1966)

Og her er The Spagetti Western Orchestra som gjør sin cover av samme.

Her er Mr. Bungle som live gjør musikken til Città Violenta (fra 1970) (originalen kan høres her).

Og endelig, her er John Zorns Naked City som gjør musikken fra Once Upon A Time in America (fra 1984) (original her)

Og dermed har jeg vel samtidig også fått demonstrert hvorfor jeg synes Morricone fortjener å bli feiret. Han bidrar så til de grader inn i katalogen til noen av mine favorittmusikere. Og i denne sammenhengen skal selvsagt platen Ennio Morricone, Crime and Dissonance nevnes (fra 2005 på Ipecac), stedet der Morricone, Mike Patton og John Zorn kommer sammen.

Tags: , , , , ,

2 Responses to “Ennio Morricone (80)”

  1. Claus Krogholm Says:

    Der kan også være grund til at nævne “The Big Gundown” (1986), hvor John Zorn udelukkende spiller Morricone kompositioner. Det er en tydelig understregning af Morricones betydning for Zorn – og en af de få plader, hvor man kan høre både Diamanda Galas og Toots Thielmanns.

  2. Erik Steinskog Says:

    Takk Claus. Jeg glemte The Big Gundown mens jeg skrev, men den hører selvfølgelig med. Og Diamanda Galas og Toots Thielmanns, det er a match made in …. (vel, jeg vet ikke, lesere kan fylle inn som de selv vil).

Leave a Reply

