Metallurgi

Anmeldelsen min av Satyricons The Age of Nero vekket i går litt oppmerksomhet. Den ble så vidt kommentert på BTs side, men også diskutert på Pyro-bloggen. Og i den siste blandet jeg meg så vidt inn. Det ledet ckrz til å utfordre meg til å lage en liste over det jeg mener er de fem beste metal platene slik jeg ser det. Jeg har svart på bloggen der, men her kommer også min “ikke-liste.” Jeg feiget nemlig ut, i den forstand at jeg i stedet ga en liste over fem relativt nye utgivelser som har fått meg til å vende tilbake til å lytte på metal. Denne listen følger så her. En grunn for en slik skeiv fortolkning, er også ønsket om å bryte ned sjangergrenser. Så disse platene er ikke metal, men de har dimensjoner som for meg leder i retning av metal. Here we go:

John Zorn, Six Litanies for Heliogabales (2007) (tøffere blir det ikke, og også rimelig tungt; det er “jazzmusikere” men de overskrider enhver sjanger, og platen er dedikert til Antonin Arteau, Edgard Varèse og Aleister Crowley, så her sprenges det mange grenser). (se også her)

Eyvind Kang, Athlantis (2007) (dette er musikk for kor, messingblåsere, gitarer og sitar, og solostemmer, med latinske tekster fra 14-og 1500-tallet, og det er vannvittig tøft, akustisk, ja vel, men med en estetikk som kan minne om dagens metal, og Mike Patton synger på latin). (se også her)

Trinacria, Travel Now Journey Infinitely (2008) (dette er noe av det absolutt tøffeste jeg har hørt i år; det er heller ikke metal i noen ordinær forstand, men det ligner litt, og det er seigt på en måte jeg bare kan synke inn i). (se også her)

Fantomas, The Director’s Cut (2001) (jeg er stor fan av Mike Patton, og synes Fantomas er et fantastisk band, og denne skiva er etter mitt skjønn deres beste, og det ikke minst pga arrangementene av filmklassikere – jeg er nemlig også opptatt av coverversjoner og arrangementer som ikke helt passer inn [surprise]) (se også her)

Nine Inch Nails, The Downward Spiral (1994) (nei, dette er heller ikke metal, men for meg er det dimensjoner ved nin som også leder til metallen) (se også her)

Så, det var det. Andre metaldimensjoner kan vi ta etter hvert.

Tags: , , , , , ,

3 Responses to “Metallurgi”

  1. Claus Krogholm Says:

    http://www.guardian.co.uk/education/2008/oct/29/research-music
    http://www.guardian.co.uk/music/tomserviceblog/2008/oct/31/heavy-metal-mozart-salzburg

  2. Eksperimentell metall og Satyricon « God dag, verd! Says:

    […] i sjiktet mellom ekstremmetall og kunstmusikk. Steinskog svarar også på bloggen sin med å nevne fem nye utgjevingar som inspirerer til å høyre meir metall, deriblant Fantômas og John Zorn, som eg sjølv er mektig begeistra for, […]

  3. ckrz Says:

    Takker for svaret på Pyro bloggen.
    hele tråden er å lese på
    http://www.nrk.no/pyro/hva-skjedde-med-norsk-black-metal/

Leave a Reply

