Det stemmer

I forrige uke hadde Björk en kort artikkel i The Guardian. Den handler om Karlheinz Stockhausen. Det er interessant hvordan hun her beskriver ulike musikkhistoriske trær. Personlig ville jeg nok valgt en mindre organisk metafor; samtidig er hennes spill med metaforer også interessant. Hun hevder at de musikalske trærne har ulik DNA-struktur, og Stockhausen er et tre som skiller fra de to andre hun bruker som eksempler: for det første Beethoven/Wagner/Mahler og for det andre blues/rock/Philip Glass. Hvis noen skulle være i tvil: Stockhausen er like mye et utgangspunkt for dagens elektronika og mye av det man pleide kalle populærmusikk som han er det for deler av samtidsmusikken i sin mer “klassiske” forstand.

Det verket Björk framhever særlig er Stimmung, her i en utgave fra Mathildenhöhe vannreservoar i Darmstadt.

Og det er umulig etter dette å ikke spille fra Björks Medullah, så her er “The Pleasure Is All Mine” i en live-utgave:

(Takk til Claus Krogholm for linken til Guardian).

Tags: ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: