Satisfaction II

Jeg har tidligere skrevet om det som etter mitt skjønn er det beste coverversjonen av “Satisfaction” nemlig live-utgaven med PJ Harvey og Björk. Og jeg mener fortsatt det samme. Men nå har Claus Krogholm gjort meg oppmerksom på følgende cover av samme (takk Claus).

Det er The Residents som man må si gjør en helt annen utgave. Selv om det lydlige resultatet er annerledes synes jeg denne versjonen også kan bringe tankene hen på Kraftwerk (som jeg blogget om her), i den forstand at live-situasjonen og forholdet mellom musikk, menneske, og maskin settes i spill. Krogholm har ellers også presentert Devos utgave, og dermed begynner vi å se en form for transformasjon av låta. Det skjer noen musikalske forskyvninger som, muligens paradoksalt, også handler om varianter av det rytmiske nivået. Både Devo og The Residents blir i en eller annen forstand funky, og det selv med de mer mekaniske eller maskinelle dimensjonene i deres respektive framføringer. Og det synes jeg er interessant i kontrast til klassikeren med Rolling Stones.

Tags: ,

Leave a Reply

