Verdens mektigste mann?

Som de fleste vel har fått med seg, om en liten uke er det presidentvalg i USA (jeg har så vidt berørt det her og her). Og i dag skal så Barack Obama være gjest på The Daily Show with Jon Stewart. Det kan ikke være tvil om at Jon Stewart (født Jonathan Stuart Leibowitz i 1962, men har altså også offisielt skiftet navn til Jon Stewart) er en viktig politisk aktør i den amerikanske offentligheten (se også følgende fra New York Times). Samtidig, dagens møte mellom Obama og Stewart reise ikke bare spørsmål om politikken, men også om satiren. Hva sier det om amerikansk politikk at den presidentkandidaten som tilsynelatende ligger best an er gjest på et satireshow en uke før valget? Og hva sier det om satiren når den ledende presidentkandidaten er gjest der midt i valgkampen, en valgkamp The Daily Show ellers følger under overskriften ”Indecision 2008”?

Tags: ,

5 Responses to “Verdens mektigste mann?”

  1. Claus Krogholm Says:

    Det ser ud som om, satiren spiller en stor rolle i denne valgkampagne. Sarah Palin har allerede været gæst i Saturday Night Live – vel at mærke efter, at Tina Fey har parodieret Palin. Her kan man se både Palin og Tina Fey – http://www.nbc.com/Saturday_Night_Live/video/clips/gov-palin-cold-open/773761/ – og det er faktisk svært at skelne den ‘ægte’ fra parodien.

  2. Erik Steinskog Says:

    For eget vedkommende synes jeg også satiren har vært opplysende i valgkampen. Og jeg er særlig fan av de passasjene der Jon Stewart (og co) bare kryssklipper mellom ulike tv-sendinger, og nærmest uten å si noe som helst kan la satiren spille seg ut. Men likevel synes jeg det er noe annet når politikerne blir del av satiren – det er en blanding som jeg føler får negative konsekvenser, og da er jeg mest opptatt av konsekvenser for satirens skyld.

  3. Claus Krogholm Says:

    The Daily Show befinder sig vel efterhånden i en gråzone mellem journalistik og satire – som også New York Times artiklen antyder, hvor fx krydsklipningen ikke kun fungerer som satire, men i lige så høj grad som afslørende journalistik. Det forholder sig nok anderledes med fx Saturday Night Live, hvor nogle har udtrykt bekymring for, at Tina Fey i virkeligheden får Sarah Palin til at virke mere human og mindre farlig end den ‘ægte’ Palin; og at satiren dermed i virkeligheden hjælper Palin.
    Jeg kan nu godt lide, at The Daily Show nu dækker valgkampen under temaet “Clusterf*ck to the Poor House”.

  4. Erik Steinskog Says:

    Jeg synes det gir mening å betrakte The Daily Show som avslørende journalistikk. Og da særlig i forhold til kryssklippingen. Det er vel også en grunn for at showet står i fare for å endre karakter når et av “objektene” så kommer i tale selv. Men det gjenstår jo å se i morgen. Og ja, Tina Fey og Sarah Palin ser forbausende like ut på bildene, og Palin er jo på mange måter selvavslørende så snart hun åpner munnen. Men jeg tror du har rett Claus i at satiren i tilfellet Saturday Night Live har hjulpet virkeligheten litt.
    Og uansett om mine antakelser skulle være riktige eller ei; forbindelsen mellom journalistikk, satire og politikk har definitivt vært satt i spill i denne valgkampen.

  5. Erik Steinskog Says:

    Vel, nå har jeg sett programmet – det er tilgjengelig på The Daily Shows website – og det er da noen morsomme dimensjoner i det, men jeg synes, dessverre, Jon Stewart ble servil i forhold til Obama. Og synes altså at min frykt for at dette ikke var godt for satiren ble bekreftet. Men, for all del, andre synspunkter må gjerne luftes her.

Leave a Reply

