Probably

British Humanist Association er i gang med en reklamekampanje. Men jeg må ærlig talt si at det som virkelig får meg til å trekke på smilebåndet er bruken av ordet “probably.” Hva betyr det i denne sammenhengen? Men likevel, how I learned to stop worrying and enjoy life… (ja, jeg har visst en liten Kubrick-fase for tiden). (Lånt fra k-punk).

4 Responses to “Probably”

  1. Hans Knut Sveen Says:

    Nå har jo de kristne begynt å moderere sine beskrivelser av helvete, – det er ikke lenger et sted med evig pine, men kun et sted med evig fravær av Gud. Med andre ord ateistenes yndlingssted.
    Når nå ateistene tilsynelatende tviler på at et absolutt fravær av Gud er mulig så kan ateister og kristne gå sammen om “There is no Hell!”?

    Nei, den egentlige grunnen til den modererte uttalelsen ligger (iflg. bloggen du lånte fra) er at BHA ikke kunne bringe en så sterk og muligens for provoserende påstand ut i reklameverden. De ble av The British Code for Advertising regulert på samme måte som Carlsberg, som på sin side endte opp med “Probably the best beer…”.

    Synes jeg ser framtidens vekkelsesbannere: “Jesus loves you, – probably”

  2. Erik Steinskog Says:

    Vel, i tråd med Gud og Carlsberg (hvilken blanding?) burde det vel også være “there is probably no hell,” og det understreker vel i en viss forstand det litt absurde her. Jeg synes da rett som det er jeg ser reklamer som er et hakk mer påståelige enn jeg helt kan tro de har dekning for.

  3. Erik Steinskog Says:

    Jeg kom i tanker om forbindelsen mellom Gud og Carlsberg, og i tråd med Hans Knuts kommentar om framtidens vekkelsesbanner: hva med “probably the best god in the world”? (eller er “in the world” i seg selv et problem her?)
    Jeg ser ellers at Carlsberg på sine hjemmesider skriver ‘probably the best website in the world’, og det er i hvert fall nødt til å være feil!

  4. Erik Steinskog Says:

    Ok, bare for å vise at bloggen noen ganger er laaaangt foran norske medier. I dag er dette en sak i Dagbladet …

Leave a Reply

