Jealous Guys

Nærmest tilfeldig begynte jeg å se på videoer av coverversjoner av John Lennons klassiske “Jealous Guy.”

Strengt tatt lette jeg etter Jimmy Scotts versjon, siden jeg er opptatt av hans stemme. Den fant jeg ikke, men jeg fant flere andre. For det første, selvsagt, Bryan Ferrys.

Det jeg synes er interessant med Ferry er at han har en nærmest flat vokal som i en viss forstand framstår litt uttrykksløs, men som samtidig er veldig der. Dernest fant jeg Ron Wood som gjør en live-versjon. Ikke like interessant, men likevel.

Mer interessant da med Lou Reed som også gjør den live. Når Reed synger “I didn’t mean to hurt you / I’m sorry that I made you cry” er det med en dobbelthet i vokalen som åpner låten på interessant vis.

Og så, som overraskelsen, for meg, her er Raul Midon og India Arie live fra North Sea Jazz 2007. En helt annen sound, men lekkert gitarspill og lekker vokal.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

