Plateanmeldelser (24 september)

Mens jeg var på konferanse ble det onsdag publisert to plateanmeldelser fra meg. For det første Natalie Cole, Still Unforgettable (DMI Records) (les plateanmeldelsen her), og for det andre Atle Nymo / Ingebrigt Håker Flaten / Håkon Mjåset Johansen, Play Complete Communion (Bolage) (her)

2 Responses to “Plateanmeldelser (24 september)”

  1. Svenn Says:

    Jeg likte den med “historiens støy” heller enn sus! Er det en Don Cherry revival på gang? Syns han dukker opp både her og der live også (ja ikke i live selvsagt).

  2. Erik Steinskog Says:

    Takk for det. Litt kreativ forsøker jeg jo å være når jeg skriver anmeldelser. Og selv om sus også kan være litt støyete – sånn når man hører gamle opptak for eksempel – så var argumentet mitt her knyttet til at d’herrer Nymo, Håker Flaten og Mjåset Johansen gjør mer enn å bare dokumentere den gamle – og etter hvert klassiske – frijazzen.
    Jeg vet ikke om det er en Don Cherry revival på gang, men det ville være hyggelig nok det. Jeg mener fortsatt at Cherry er undervurdert innenfor jazzhistorien; i større oversikter kommer han alltid i bakgrunnen for Ornette Coleman. Samtidig, jeg liker godt platen I Don’t Know This World without Don Cherry med New York Jazz Collective (som inkluderer Marty Ehrlich, Baikida Carroll, og Frank Lacy), og den er fra 1997, så muligens er det en mer kontinuerlig understrøm her.
    Samtidig, det jeg synes er riktig interessant med Play Complete Communion er at gutta tar en hel skive og gjør sin egen utgave av den. Det synes jeg er vågalt gjort på den helt riktig måten.

Leave a Reply

