Kastratens stemme

Jeg har tidligere skrevet om at jeg dette semesteret foreleser om “stemmen” ved Griegakademiet, Institutt for musikk. Denne ukens forelesning handler om kastraten, et fenomen jeg har vært opptatt av lenge (og som jeg også så vidt blogget om i bloggens urtid). En sentral inngang til min tenkning rundt kastratens stemme er relasjonen mellom stemme, kropp og teknologi. Det er muligens en litt arkaisk teknologi, men på mange måter kan kastraten beskrives som en teknologisk konstruert syngemaskin. Med utgangspunkt i en manipulering av kroppen – “kastrasjonen” – fikk man et individ konstruert med stemmens prakt som eneste attributt. Kastratens stemme er samtidig et tapt objekt – for operaverden og for musikkforskere. Det finnes opptak av “den siste kastrat,” Alessandro Moreschi, men det er ikke mange, og mye tyder på at han var over middagshøyden da opptakene ble gjort i 1902 og 1904. Men likevel, her kan han høres, i Bach/Gounods “Ave Maria”:

I Gérard Corbiaus film Farinelli fra 1994, konstruerte man kastratstemmen på en annen måte, og ved hjelp av annen teknologi. Utgangspunktet er Ewa Mallas Godlewskas sopranstemme og Derek Lee Ragins kontratenor, og disse to stemmene er så blandet ved hjelp av computer-morfing ved IRCAM i Paris). Resultatet er en stemme som bokstavelig talt ikke er av denne verden. Samtidig er det litt så-som-så med lip-sync’en i filmen, og dermed blir stemmen også til de grader et objekt. Her er “Laschia ch’io Pianga” fra Georg Friedrich Händels Rinaldo (fra 1711):

Men selv om kastratens stemme er en stemme fra fortiden, en stemme vi knapt kjenner, finner vi også senere stemmer som til en viss grad ligner. Én slik stemme er kontratenoren, og jeg vil gjerne vise Yoshikazu Mera som et eksempel. Her synger han “Ombra mai fu” fra Händels Xerxes (fra 1738), originalt skrevet for kastratsanger:

Et siste eksempel, og nok mer overraskende, er Aaron Neville. Det skal mye til å høre Nevilles stemme som en kastratstemme, men hvis Moreschis stemme får klinge i bakgrunnen tror jeg følgende utgave av “Ave Maria” viser i hvilken retning jeg tenker i det minste.

Kastratens stemme er tapt, men mange av de kvalitetene man hørte i denne stemmen har blitt værende ved. Den lyse herrestemmen finner vi i mange varianter, fra kontratenor til heavy metal; stemmer som har en ambivalent kjønnstilknytning finnes i rikt monn i mange sjangere; og beskrivelser av stemmer som engelaktige – altså som nærmest ikke-menneskelige – kan høres fra Antony Hegarty til opera-divaer. Og kanskje er det kastraten som tydeligst viser til hvordan vi konstruerer stemmen, teknologisk og kulturelt, til å overskride det hverdagslige og peke mot stemmens ulike dimensjoner i det den skiller seg ut.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “Kastratens stemme”

  1. Svenn Says:

    Himmel og hav, Yoshikazu Mera var nydelig. Jeg slår herved et slag for den flotte jazzvokalisten Little’ Jimmy Scott. Han passer vel inn her kanskje, med en stemme preget av Kallmann Syndrome?

  2. Erik Steinskog Says:

    Ja, Yoshikazu Mera synger fantastisk. Jeg spilte fra hans cd ‘Romance’ i forelesningen, der han både synger Bach/Gounods ‘Ave Maria’ (slik at han kan forbindes med Moreschi), og også en flott utgave av ‘Solvejgs sang’ (fra Griegs Peer Gynt), den siste på perfekt norsk! Det gjør noe med uttrykket også når han tekstlig synger fra en kvinnelig posisjon.
    Og ja Jimmy Scott hører med innenfor samme kontekst, man kan nærmest si at han av medisinske grunner er en slags ‘post-kastrat’.

  3. Operapremiere « Txdlxgmxsxkk Says:

    […] og/eller som bryter de forventningene lytteren har til kjønn i kombinasjon med stemme. I posten Kastratens stemme diskuterer han dette og avslutningsvis peker han på kontratenorens stemme som en av nåtidens […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: