Medier og død

Jeg er ikke på Facebook. Enn så lenge har det ikke blitt. Jeg er såpass mye koblet opp mot nettet på jobb og blogg, og forsøker å ha et first life, at jeg har vært skeptisk til om jeg kunne klare et second life også. Men flere venner og kolleger har oppfordret meg sterkt til at det er på tide også for meg, og nå er det også slik at konferanser jeg skal delta på har egne Facebook-grupper, som jeg altså, som outsider, ikke har tilgang til. Så muligens ville jeg da få flere venner enn Torben Sangild kan melde, fra innsiden, at Jehovas har.

I dag leser jeg så en nyhet som gir meg fornyet interesse. Jeg har tidligere lest om “problemene” med å komme seg ut av Facebook. Hvis man nå av en eller annen grunn vil av og slette sine spor, så byr det på problemer. En del av en vil, tilsynelatende, alltid bli værende. Slik sett minner Facebook meg om Hotel California, “you can checkout at any time you like, but you can never leave.” Den siste twist her er likevel nyheten fra NTB her i helga, om hvordan det er en økning av døde mennesker på Facebook. De dødes profiler blir værende. Noen endres til minnesider, men slett ikke alle. Dette synes jeg er interessant også fordi det åpner definisjonen av samfunn – eller community. Her er det tilsynelatende plass både for de levende og de døde, om enn Jon Bing, professor ved Senter for rettsinformatikk, til NTB også hevder at dette er et problem.

Medier har til alle tider hatt med døden å gjøre. Der talen i sin umiddelbarhet forsvinner i det den blitt uttalt, så man skriften som et medium der språket og utsigelsen kunne overleve øyeblikket og personens død. Når vi leser er det også en slags kommunikasjon med de døde. Lignende trekk ses ved senere medier, og da særlig fonografen (og grammofonen) og fotografiet. De døde er fortsatt blant oss, som lyd og som bilde. Men her, i tilfellet Facebook, er de det altså også som “samfunnsmedlemmer” og det er muligens en endring. Selv om jeg tviler på at de oppdaterer sine profiler. Hvorvidt dette får meg til å bli en del av dette samfunnet er fortsatt uvisst.

6 Responses to “Medier og død”

  1. mathias Says:

    Nettet og døden er et virkelig spennende emne. Her er en klumme fra Weekendavisen fra juni som berører nettopp både døden på Facebook og andre døds-communities: “Døden på nettet” av Christian Yde Frostholm. http://cyf.dk/klumme/dodenpanettet.html

  2. Erik Steinskog Says:

    Hei Mathias, og takk for linken. Det er interessant med cyberdød – eller hva vi nå skal kalle det. Og jeg fant særlig MyDeathSpace interessant i relasjon til mine kommentarer om Facebook i posten.

  3. Ivar Says:

    Enig i at forholdet mellom parallelle verdener er interessant, enten disse nå er i det her- eller hinsidige, simultane eller suksessive, antatt autentiske eller skamløst iscenesatte. Men kanskje vel så tankevekkende som det som dreier seg om Facebook og døden, er forholdet mellom Facebook og livet – eller rettere: Hva slags liv og med hvilke konsekvenser.

    Sjekk Klassekampen, 19. januar 2008: http://www.klassekampen.no/49944/article/item/null

    De fleste verdensreligionene er vel stort sett overens om at det man foretar seg mens man ennå puster, er styrende for hvordan det går etter at man utånder. I forlengelsen av refleksjonene til Tom Hodgkinson (jfr. artikkelen i Klassekampen) kunne man jo dermed også undre seg over om det digitale etterlivet på Facebook er å oppfatte som himmel eller helvete.

  4. Erik Steinskog Says:

    Vel, slik jeg leser Hodgkinson (originalen fra Guardian er her), så er han mest opptatt av det dennesidige, og hvordan Facebook for ham er et heller trist kapitel. Jeg ser noen av poengene hans, men synes også de har litt høy konspirasjonsteori-faktor. Samtidig er det merkelig når han først hevder at puben er et bedre sted for sosial interaksjon enn Facebook (det argumentet er sånn sett ok), for deretter å spørre retorisk: “Why would I want to waste my time on Facebook when I still haven’t read Keats’ Endymion?” Poesilesing er vel en litt annen form for sosial interaksjon (enn puben). Om enn den setter oss i forbindelse med, ja nettopp, de døde.

  5. Jøte Toftaker Says:

    Hei, her er en link som handler om hvordan forholde seg avdøde og nettsamfunn. En av de mest leste sakene på bloggen til Osenbanden, så det er tydelig at dette er et tema som engasjerer mange. http://www.nrk.no/osenbanden/doden-pa-facebook/

  6. Erik Steinskog Says:

    Oppdatering. Igjen er jeg glad for å se at bloggen allerede har foregrepet nyheter i andre medier. I dagens Politiken er det en artikkel om Facebook og død. Og de siterer endog “Hotel California.”

Leave a Reply

