Coolest musicologists ever?

Inspirert av Claus’ kommentar i går kveld til posten om Madonna og Salome så jeg om igjen åpningsscenen av Quentin Tarantinos Reservoir Dogs (fra 1992).

Det er en diskusjon om Madonna, som først og fremst er en diskusjon av hva “Like a Virgin” betyr. Og, for nå å si det slik, på mange måter er dette fundamentale musikologiske spørsmål. Hver gang jeg tenker noe slikt minnes jeg åpningen av Lawrence Kramers bok Music as Cultural Practice , 1800-1900 (fra 1990): “The subject of this book is the much-disputed idea that music means something, or better yet, something we can talk about.” For de fleste forskere innenfor humaniora vil et slikt utsagn nok lyde merkelig, også tatt i betraktning når det er skrevet. Så, på ett vis er Mr. White, Mr. Orange, Mr. Blonde, Mr. Pink, Mr. Blue, og Mr. Brown kommet noe lengre. Det er så definitivt hva “Like a Virgin” betyr de diskuterer, og det er ingen tvil for dem at den betyr noe de kan snakke om. Det er Quentin Tarantino selv, i rollen som Mr. Brown, som fører ordet, og han gjør det gjennom å kontrastere “True Blue” med “Like a Virgin.” Ok, så har de et litt annet vokabular enn musikologer vanligvis omgir seg med, og det er ikke ofte musikologiske kongresser eller forskningsseminarer er like cool som her i filmen. Men man kan jo håpe.

Tags: ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: